Ekspertene svarer
Billigere å reparere enn å bytte
colourbox.com
SPØRSMÅL: Sist helg fikk jeg en stein i frontruta. Det er et ganske dypt merke, men ingen stor sprekk. Hva bør jeg gjøre, og hva er dekket av bilforsikringen?
SVAR: Steinsprutskaden bør du reparere så fort som mulig. Hvis det ikke passer å fikse skaden med det første, kan du sette på et steinsprutplaster. Det beskytter skaden mot vann og frost, og reduserer faren for at ruta sprekker før du kommer deg til verksted.
Når du reparerer en steinsprutskade, betaler du ikke egenandel. Men hvis du må bytte rute som følge av sprekk, så koster det 2.500 kroner i egenandel.
Det er altså lønnsomt for deg å reparere før skaden blir så stor at du må ha ny rute. I tillegg er reparasjon bedre for miljøet, så det er all grunn til å få gjort noe med skaden raskest mulig.
Magne Gundersen
Forbrukerøkonom i Sparebank 1
Flere saker
300 000 ansatte dropper sosiale jobb-arrangement på grunn av kollegers drikking, ifølge forskning ved Folkehelseinstituttet.
Colourbox
Mange dropper julebord på grunn av kollegers drikking
LO og leder Peggy Hessen Følsvik bryter samarbeidet med NHO og leder Ole Erik Almlid.
Tormod Ytrehus
LO bryter samarbeidet med NHO: – Grovt tillitsbrudd
Kundene har ikke mer lønn å handle for selv om butikkene åpnes en ekstra ukedag.
Brian Cliff Olguin
Høyresida vil ha søndagsåpne butikker, uten å lytte til de som jobber der
NHO og Nina Melsom har ingen tradisjon for å åpne opp for andre krav enn lønn i et mellomoppgjør.
Kasper Holgersen
NHO stenger døra for sykelønn i neste lønnsoppgjør
Handel og Kontor-leder Christopher Beckham og NTL-leder Kjersti Barsok.
Herman Bjørnson Hagen/Leif Martin Kirknes
NTL og HK har blitt enige om hvor medlemmene skal være
Forbundsleder Christopher Beckham er spesielt bekymret for de lavest lønte dersom kutt i sykelønna blir en realitet.
Brian Cliff Olguin