DHL Express sier opp 76 ansatte

Det tyskeide spedisjonsselskapet DHL Express omorganiserer og sier opp 76 ansatte. HK-klubben og NTF-klubben håper å redusere antallet.
20.01.2010
16.12.2013 12:24

I går og i dag har de ansatte i DHL Express fått innkalling til drøftelsesmøter om oppsigelse. Av dem er et fåtall medlemmer i Handel og Kontor. 34 av Transportarbeiderforbundets medlemmer på hovedkontoret på Skedsmokorset i Akershus har fått den samme beskjeden. I tillegg vil bedriften redusere antall ansatte på terminalene i Trondheim, Bergen, Stavanger, Kristiansand og Larvik. Til sammen har 76 ansatte fått innkalling til drøftelsesmøter.

Krav fra eierne

– Vi gjør dette etter krav fra eierne om å legge om innenlandsproduksjonen. Dette er en del av en internasjonal omlegging. Vi slapp å selge deler av selskapet, men må effektivisere driften, forteller Gurli Høeg Ulverud, informasjonsdirektør i DHL Norge. Selskapet er eid av Deutche Post.

Ulverud framholder at ledelsen har et godt samarbeid med klubbene i denne prosessen. Hun opplyser om at arbeidstakere som har fylt 61 år vil få tilbud om sluttpakker fram til de kan gå av med avtalefestet pensjon.

Ingen overraskelse

Nedbemanningen skal ikke ha kommet som en overraskelse verken på de ansatte eller på de tillitsvalgte, som har vært involvert i prosessen siden oktober. Likevel er store følelser i sving.

– Det er svært nedslående og forferdelig trist. Men det foregår mye omstillinger i norsk næringsliv, sier Viggo Andresen, HKs klubbleder i bedriften.

Ansiennitet

Andresen og Hilmar Davidsen, Transportarbeiderforbundets klubbleder på Skedsmokorset, håper at antallet som må gå vil bli redusert noe. Drøftelsesmøtene vil pågå i perioden 15.februar til 15. mars. Ingen må gå før den 30. juni, opplyser Andresen.

HK-klubben og ledelsen har blitt enige om ni ulike utvelgelseskriterier for hvem som skal få oppsigelse. Men også ansiennitet legges til grunn, opplyser Davidsen og Andresen.

– HK-klubben har fastholdt at ansiennitetsprinsippet gjelder, men at også andre kriterier blir vurdert. Fravik fra ansiennitet skal være saklig begrunnet, folk skal behandles rettferdig og ikke etter «trynefaktor», sier Viggo Andresen.

Det er Hilmar Davidsen enig i.

– Vi i transport går kun etter ansiennitet: Den som har kommet sist inn i bedriften, må ut først, sier han.

Forstår ledelsen

Davidsen er imidlertid helt klar på at noen må gå.

– Dette kravet kommer fra Tyskland, og det er vi nødt til å svelge. Express-konseptet skal omorganiseres. Tidene og økonomien krever at vi må ta noen grep og være i forkant av konkurrentene våre, sier klubblederen, og understreker at DHL Express ikke ligger med brukket rygg.

Også Viggo Andresen har forståelse for nedbemanningen.

Færrest mulig

Klubblederne vil gjøre sitt for at færrest mulig mister jobben.

– Nå er oppgaven vår å sørge for at mismotet ikke sprer seg. Det er en forferdelig situasjon for de som har mottatt brev i dag, men nå skal vi inn i drøftninger. Alle skal få en rettferdig prosess, sier Hilmar Davidsen.

– Vi vil kreve at de som blir oppsagt får jobber i andre deler av konsernet. Vi sender ikke folk ut i arbeidsledighet uten å ha prøvd alt først, sier han.

Andresen håper at et møte med DHL Freight i morgen vil føre til at denne avdelingen vil overta noen av de som nå venter på oppsigelse i DHL Express.

20.01.2010
16.12.2013 12:24