Data? No problem!

Eli Johansen Breilid er på kurs og utforsker ny teknologi.
Les mer og se video.
21.03.2012
16.12.2013 18:42

– Sjefen min blir livredd når jeg taster inn tall i excel-arkene på jobben. Nå skal jeg bli bedre på data slik at han slipper å bekymre seg, humrer Eli Johansen Breilid, HK-medlem på 25. året.

Administrasjonsmedarbeideren hos Drammen fjernvarme og seks andre HK-medlemmer på Folkets Hus i Drammen. De vil heve dataferdighetene sine gjennom tolv kurskvelder utover våren.

Øke selvtilliten

Kurset er i regi av Buskerud AOF. Jonny Birkeland, rådgiver i AOF Buskerud, er tilrettelegger og pådriver for disse kursene i Buskerud. Han mener kursdeltakere kan ta med seg kunnskapen direkte tilbake på jobb.

– Kursene skal sørge for at arbeidstakerne blir bedre på å lese og skrive, på hverdagsmatematikk og på dataferdigheter. Mange arbeidstakere opplever at de ikke mestrer teknologien på arbeidsplassen og det er ingen god følelse. Kurset skal øke mestringsfølelsen og selvtilliten til deltakerne, sier en engasjert rådgiver.

Han håper kurset kan inspirere til å ta fagbrev.

Nyttig kunnskap

Toril Lund står ikke fast. Hun skriver raskere på pc-en enn de fleste, men føler likevel at hun ikke har nok kompetanse.

– På en datamaskin er det mange muligheter jeg ikke vet om. Jeg håper at kurset kan gjøre meg tryggere på bruk av excel slik at jeg kan sette opp budsjetter på jobben. Alt av kursing er positivt, sier kontormedarbeideren hos Riis Bilglass.

– Jeg har ikke tid til å sitte foran datamaskinen hele dagen. Jeg skal jobbe, spise og sove. Men jeg er sikker på at jeg får bruk for noe av dette, både på jobb og privat, sier den humørfylte kursdeltakeren.

Les hele reportasjen i HK-Nytt 3/2012

21.03.2012