Coop-lagrene til mekling

Handel og Kontor og arbeidsgiverforeningen Samfo klarte ikke å komme til enighet om en ny tariffavtale for de ansatte på Coops lagre.
10.05.2012
16.12.2013 19:09

Etter to dagers forhandlinger kastet Handel og Kontors forhandlingsutvalg inn håndkledet i går ettermiddag. Forhandlingsleder Karin Solum konstaterer at det ikke var mulig å komme til enighet med arbeidsgiverne.

Diskuterer vetoretten

– Vi har ingen ublu krav, det er motparten som har de største kravene. De vil fjerne vår forhandlingsrett om arbeidstidsordningene i tariffavtalen, som i praksis betyr vetorett, og bare gi oss en drøftingsrett. Vi var villige til å diskutere en slik løsning når det gjelder skiftarbeid og lørdagsarbeid, men vi ville ha noe igjen for det. Men arbeidsgivernes tilbud var for lavt, sier hun til HK-Nytt.

Mekling

Nå går dette oppgjøret til mekling. Det er foreløpig ikke avgjort når partene skal stille på Riksmeklerens kontor.

Dette lønnsoppgjøret gjelder i overkant av 1.000 HK-medlemmer, hovedsakelig ansatte på Coops lagre.

10.05.2012
16.12.2013 19:09