Bukser som dreper

For at du skal kunne gå i moderne, slitte olabukser må noen andre risikere livet. HK støtter kampanjen for å få slutt på sandblåsing som gjør bukseprodusentene dødssyke.
18.03.2011
16.12.2013 15:40

eva.ler.nilsen@lomedia.no

Sandblåsing av olabukser er en metode produsentene bruker for å få buksene til å se naturlig slitt ut. Sandblåsingen skjer manuelt og fører til mye støv i produksjonslokalet. Tusenvis av arbeidere har som følge av dette pådratt seg den uhelbredelige lungesykdommen silikose. Mange av dem er døde.

Kampanje

Nå har nettverket Clean Clothes Campaign startet en kampanje for å få slutt på denne produksjonsmetoden. De vil legge massivt press på aktører i klesbransjen for å trygge arbeidsforholdene til bukseprodusentene.

– Menneskeliv kan ikke lenger ofres for høy fortjeneste. Vi jobber for at alle selskaper skal slutte med sandblåsing. Vi vil også at de offentlig skal erklære at de ikke vil bruke denne metoden. Dessuten jobber vi for at de arbeiderne som har blitt syke skal få både behandling og erstatning, sier Carin Leffler, koordinator for Clean Clothes Campaign i Norge.

Svært farlig

Ifølge Leffler er sandblåste olabukser billige å produsere. Fordi de ser så «ekte» ut, er etterspørselen stor og fortjenesten for kleskjedene er enorm.

– Men prisen betales virkelig et annet sted. Det finnes landsbyer i Tyrkia hvor nesten alle menn i arbeidsfør alder har pådratt seg silikose fordi de har jobbet med sandblåsing. Noen av dem hadde bare jobbet i bransjen i seks måneder, sier koordinatoren.

HK-støtte

Handel og Kontor støtter kampanjen som nå er satt i gang, og ønsker et globalt forbud mot sandblåsing. De vil at bransjen selv skal komme på banen. – HK oppfordrer små og store virksomheter i klesbransjen til selv å gjøre tiltak for å stoppe omsetningen av sandblåste olabukser, og å avvikle denne typen produksjon hos sine leverandører, sier HK-nestleder Peggy Hessen Følsvik.

Hun sier til HK-Nytt at forbundet støtter kampanjer for å få slutt på at arbeidere skal utsettes for livsfare og store helseplager.

LO-støtte

LO-leder Roar Flåthen tar også sterk avstand fra måten disse olabuksene blir produsert på. Ifølge nettsiden til Framtiden i våre hender nekter LO-lederen å se på at den norske klesbransjen skal profittere på at utenlandske arbeidere må ofre helsa.

– For LO betyr det ikke noe om buksene er mørke eller lyse, men vi aksepterer ikke en produksjon som gjør arbeiderne syke. Jeg utfordrer derfor hele bransjen, fra importører til butikkene om å ta ansvar, sier Roar Flåthen.

Kartlegger

Carin Leffler i Clean Clothes Campaign er glad for støtten fra norsk fagbevegelse.

– At fagbevegelsen er engasjert i dette er helt avgjørende. De har kontakter og de kan påvirke. Det er også viktige signaler til produsentlandene hva fagbevegelsen mener om denne saken. Det er viktig for dem å få støtte, sier Leffler til HK-Nytt.

Blant klesmerkene som sier at de har sluttet med sandblåsing, er Varner-gruppen, Levi’s og H&M. Noen kjeder vil ikke offentlig erklære motstand mot sandblåsing, og atter andre nekter å svare på hvilke produksjonsmetoder som ligger bak de buksene som selges. På nettsiden www.framtiden.no finner du en liste over de beste og de verste.

18.03.2011
16.12.2013 15:40