Brudd i tariffoppgjør

Handel og Kontor brøt i går tarifforhandlingene med Arbeiderbevegelsens arbeidsgiverforening om overenskomsten for de ansatte i Jernbanepersonalets bank og forsikring.
25.08.2010
16.12.2013 13:55

Etter to dagers forhandlinger klarte ikke partene å komme til enighet. Derfor går nå ett av tariffoppgjørene mellom HK og Arbeiderbevegelsens arbeidsgiverforening (AAF) til mekling. Ifølge HK var det ett punkt partene ikke klarte å enes om; hvor lenge overenskomsten skal gjelde. Bedriften melder seg ut av AAF og inn i Finansnæringens arbeidsgiverforening (FA) 1. januar 2011. Arbeidsgiverne ønsker at de ansatte skal over på FAs overenskomst fra samme dato. Det er ikke aktuelt for HK, som krever at de ansatte skal fortsette på dagens overenskomst i to år, fram til 2012.

Trenger tid

– Dagens overenskomst er god. FAs sentraloverenskomst er relativt tynn, og forutsetter at man blir enige om innholdet i en bedriftsavtale i tillegg. Vi er usikre på i hvilken grad vi får med oss godene fra dagens avtale over i en slik bedriftsavtale, sier Bodil Andersen, regionsekretær i Handel og Kontors region Øst.

– Ved å videreføre dagens avtale i to år, får vi god tid til å forhandle om hvordan bedriftsavtalen skal se ut, argumenterer hun.

Andersen ledet forbundets forhandlingsdelegasjon i møte med arbeidsgiverne.

Tålmodige

I følge regionsekretæren er det slett ikke uvanlig at arbeidsgivere skifter arbeidsgiverforening. Da er det også vanlig å la den eksisterende overenskomsten løpe ut tariffperioden på to år.

– Det pleier å være helt uproblematisk, sier Bodil Andersen.

Etter gårsdagens brudd skal HK og AAF møtes hos Riksmeklingsmannen. Dato for meklingen er ikke satt. De godt over 60 medlemmene i Jernbanepersonalets bank og forsikring må smøre seg med tålmodighet.

25.08.2010
16.12.2013 13:55