Avviste Ryanair-sak

Moss tingrett ville ikke behandle søksmålet om usaklig oppsigelse av en Ryanair-ansatt.
22.08.2011
16.12.2013 16:43

I oktober i fjor fikk en Ryanair-ansatt sparken fra jobben som «base supervisor» på Rygge flyplass i Østfold. Ifølge flyselskapet hadde HK-medlemmet brutt arbeidsreglementet ved å ha instruert mannskapet om å endre opplysninger om salg av telefonkort, samt å ha én dags ulegitimert fravær fra jobben. Den ansatte, som er ungarer, avviser anklagene.

Ugyldig oppsigelse

I mars stevnet Handel og Kontor Ryanair for retten på vegne av sitt medlem. Forbundet hevdet av oppsigelsen var ugyldig, fordi den ikke er gitt på korrekt vis. Medlemmet skal ha fått én dags varsel på å stille på et møte i Irland, uten å få vite hva det dreide seg om. Han fikk ikke anledning til å ta med seg noen på møtet. Det var her han ble forelagt beskyldningene mot seg. Kort tid senere fikk han sparken fra flyselskapet.

Sosial dumping

Flyselskapet protesterte imidlertid på at saken skulle gå for norsk rett. Ryanair mente saken eventuelt måtte gå for irsk rett, siden selskapet er irsk. Det sto det også i mannens arbeidskontrakt. HK på sin side argumenterte med at mannen var bosatt i Norge, og hadde sin base på Rygge.

– Så lenge arbeidet foregår i Norge, er det norsk lov som skal gjelde. Det er et viktig prinsipielt spørsmål. Hvis ikke denne saken kan behandles i en norsk rettsinstans, har vi altså en base her i Norge hvor arbeidsmiljøloven ikke gjelder. Slik kan vi ikke ha det. Det åpner for sosial dumping, sa HKs nestleder Peggy Hessen Følsvik til HK-Nytt i mars.

Irland

Nå har Moss tingrett tatt stilling i dette spørsmålet. I juli avgjorde dommeren at oppsigelsessaken ikke kan gå for norsk rett, og har avvist å behandle den. I kjennelsen heter det at «hans bakketjeneste på Rygge kan etter rettens vurdering ikke ansees som representativt for hans ansettelsesforhold i sin helhet. Retten finner at (medlemmets navn, red. anm.) arbeidsforhold har sin største tilknytning til Irland».

Anke?

Handel og Kontor er ikke overraskende uenig i rettens vurdering. Ifølge faglig sekretær Sissel Weholdt vil forbundet etter all sannsynlighet anke kjennelsen til lagmannsretten. Først når det er avgjort hvilket land saken skal behandles i, kan selve oppsigelsessaken behandles.

22.08.2011
16.12.2013 16:43