Positiv til fusjon

Hovedtillitsvalgt John Thomas Suhr i Norli er positivt innstilt til fusjonen med Libris
29.10.2010
16.12.2013 14:28

eva.ler.nilsen@lomedia.no

I går ettermiddag ble det kjent at bokhandlerkjedene Norli og Libris vil fusjonere fra nyttår. De skal fortsette som to kjeder med egne ulike profiler, men vil få samme eier. HK-tillitsvalgt John Thomas Suhr frykter ikke planene. Han føler seg trygg på at ansattes rettigheter skal videreføres i det nye selskapet.

Klubben stemte ja

HK-klubben har vært med i prosessen på veien mot fusjon med Libris, og Suhr sier til HK-Nytt at de stemte for planene i Norlis styre. Det ble gjort etter at han og klubben fikk forsikringer om at fusjonen ikke skal forringe ansattes rettigheter i bedriften.

– Vi har vært opptatt av å sikre at det ryddige partsforholdet som vi er blitt vant til med Aschehoug som eier, skal videreføres. Når det nå kommer inn en helt ny kultur, er det avgjørende å videreføre det som er bra. Bedriftsdemokrati er svært viktig for de ansatte, sier han.

Felles konsernklubb

I Norli-kjeden finnes en HK-klubb i nesten alle bokhandlene. I tillegg har de en konsernklubb. I Libris er de ikke like gjennomorganisert. Av 128 Librisbutikker er kun 22 bundet av tariffavtale. John Thomas Suhr tar det som en selvfølge at de avdelingene som har dannet lokal klubb blir en del av den etablerte konsernklubben når det nye selskapet ser dagens lys.

– Vi har god kontakt med HKs medlemmer i Libris. De har i dag ikke noen konsernklubb, men det kan de nå få sammen med oss, sier han.

Ulik organisering

Utfordringen for tillitsvalgtarbeidet er at det i Libris er en annen organisering av bokhandlene enn i Norli. Ifølge Suhr er 28 butikker direkte underlagt Libris-kjeden. 100 er egeneide butikker som er medlemmer av Libris. Det betyr at de blant annet deler sortimentet, men ansvaret for de ansatte ligger til hvert enkelt sted. I tillegg til disse har Libris et 30-talls andre forhandlere og engrosbedrifter.

– Denne organiseringen gir oss noen av de samme utfordringene som ansatte møter ved franchise. Håndteringen av det skal vi finne ut av når vi får oversikt over de juridiske konstruksjonene. Vi må i alle fall raskt skaffe oss noen møteplasser slik at de ansatte i disse butikkene kan inkluderes, sier han.

Fikk forsikringer

John Thomas Suhr mener klubben stiller godt rustet til å møte fusjonen. – Takket være et aktivt tillitsvalgtapparat og en godt fungerende konsernklubb, mener vi å være godt forberedt til de kommende drøftelsene, og vi lover å ivareta våre medlemmers interesser og arbeidsplasser på en best mulig måte, sier han.

Suhr ser at sammenslåingen vil føre til noen dobbeltbemannede funksjoner i bedriften, og har derfor bedt om at det settes av nok midler til å håndtere det på en skikkelig måte. – Vi mener prinsipielt at eventuell nedbemanning i staben skal skje ved omorganisering, naturlig avgang og sluttpakker, understreker han.

Suhr håper dessuten det kan unngås store nedbemanninger fordi Libris og Norli har liten overlapping når det gjelder plassering av butikkene.

Fra nyttår

Planen er at de to bokhandelkjedene skal slå seg sammen fra nyttår, men først skal Konkurransetilsynes si sitt. De fikk brevet fra Norli og Libris i går. Planen er at Aschehoug skal eie 51 prosent av aksjene og at Norgesgruppen skal ha 49 prosent. Ifølge en pressemelding om fusjonsplanene skal administrerende direktør i Norli, Nils Sund, lede det nye selskapet.

29.10.2010
16.12.2013 14:28