Meklingsinnspurt i luftfarten

355 HK-medlemmer går ut i streik i morgen tidlig hvis HK og NHO luftfart ikke blir enige om en ny tariffavtale innen midnatt.
20.10.2010
16.12.2013 14:23

Handel og Kontor og NHO luftfart klarte ikke å komme til enighet da de møttes i september, og HK brøt forhandlingene. I dag møtes partene hos Riksmeklingsmannen.

Garantilønn

Handel og Kontors hovedkrav er en garantilønnsordning som skal sikre de ansatte en jevn lønnsutvikling.

– Dette er en gruppe som har blitt hengende etter, blant annet fordi de ikke har fått lavlønnstillegg. Det vil vi rette opp, sa Peggy Hessen Følsvik, 1. nestleder i Handel og Kontor da forhandlingsbruddet var et faktum.

Forbundet vil også få på plass et fagbrevtillegg i overenskomsten.

Flesland, Sola og Gardermoen

Hvis meklingsmannen ikke er i stand til å finne en løsning begge parter kan akseptere innen midnatt, blir det streik fra i morgen tidlig. I første omgang har HK varslet streik for 355 av sine medlemmer i denne bransjen. Det gjelder de som jobber på kundeservice i SAS og Norwegian, og ansatte i bakkeselskapene Norport Handling Bergen og SAS Ground Services på flyplassene Flesland og Sola. Også de ansatte i bakketjenesteselskapet Menzies på Gardermoen tas ut i streik. Det vil i neste omgang ramme flyselskapene Menzies jobber for.

20.10.2010
16.12.2013 14:23