Ja til butikk-resultatet

95 prosent av de stemmeberettige sa ja til resultatet av tarifforhandlingene om butikkoverenskomsten.
15.06.2010
16.12.2013 13:34

Dermed kan det slås fast at et overveldende flertall er fornøyd med jobben Handel og Kontors forhandlere har gjort. Mens 95 prosent stemte ja i uravstemningen, valgte 5 prosent å betakke seg.

– Skikkelig løft

Natt til 1. juni var både en garantilønnsordning og et solid lønnsløft på plass for ansatte som er omfattet av nettopp butikkoverenskomsten mellom HK og NHO. Det gjelder ansatte i utsalg til produksjonsbedrifter, som gullsmeder, bakerier og VVS-bedrifter.

– Dette er et skikkelig løft for dem som ligger på minstelønnssatsene, og det er flest kvinner. Mange av dem får nå 6,50 kroner i timen i lønnstillegg. De andre får 5 kroner, og det er vi veldig godt fornøyd med, sa faglig sekretær Sissel Weholdt i Handel og Kontor da forhandlingene var ferdige.

Garantilønn

I mange år har ansatte på denne overenskomsten sakket akterut lønnsmessig i forhold til butikkmedarbeidere i bedrifter organisert i HSH og Samfo. Weholdt synes HK lyktes med å rykke Butikkoverenskomstens lønnsbestemmelser et skritt nærmere de andre avtalene i handelen.

– Nå har vi fått kronetillegg på satsene som ligger 2 kroner over resultatet i HSH-oppgjøret. I tillegg har vi fått innført en garantilønnsordning i denne tariffavtalen som ligner på den vi har med de andre arbeidsgiverforeningene. Det var veldig viktig å få sikret en jevn lønnsutvikling også for medlemmene på denne overenskomsten, uttalte Sissel Weholdt til HK-Nytt.

Lav oppslutning

Selv om 95 prosent av de aktuelle medlemmene sa ja til resultatet av tarifforhandlingene, var det bare 26 prosent som tok bryet med å delta i uravstemningen. Dermed måtte HK gå veien om LO for å få godkjent resultatet. Det gjelder imidlertid alle HKs uravstemninger fra årets tariffoppgjør.

Ledelsen i Handel og Kontor er skuffet over den lave deltakelsen, og har tidligere uttalt at de vil forsøke å finne nye metoder for å øke oppslutningen på ved neste korsvei.

15.06.2010
16.12.2013 13:34