Stemte ja i finans

HK-medlemmene i finanssektoren har sagt ja til forhandlingsresultatet i årets lønnsoppgjør. Men oppslutningen om uravstemningen var svært lav.
21.05.2010
16.12.2013 13:20

eva.ler.nilsen@lomedia.no

30. april var LO Finans ferdige med årets forhandlinger. Resultatet var 1,4 prosents lønnsøkning til alle fra 1. mai. De fikk derimot ikke gjennomslag for sine krav om tillegg for å få bukt med ulikelønna som er svært utbredt i denne bransjen.

Manglet kvinneprofil

HK-tillitsvalgte Knut Bekkevold, som deltok i forhandlingsdelegasjonen var ikke særlig fornøyd med dette. Han synes motparten, Finansnæringens Arbeidsgiverforening, godt kunne gjort som de andre arbeidsgiverorganisasjonene denne våren; nemlig å gi 50 øre til lønnsutjevning mellom kvinner og menn.

– Jeg er fornøyd med ramma, men ikke med innretningen. Dette oppgjøret mangler kvinneprofil, sa Bekkevold til HK-Nytt etter forhandlingsprotokollen var undertegnet.

Medlemmene fornøyd

Men HK-medlemmene innenfor finansbransjen ser ut til å være svært fornøyd med resultatet. Da uravstemningsresultatet forlå i går ettermiddag, viste det at 83, 71 av medlemmene sier ja til forhandlingsresultatet. 16,29 prosent stemte nei.

Men det var svært lite engasjement rundt uravstemningen. Av de 978 stemmeberettigede, var det kun 221 som valgte å bruke retten sin. Med en deltakelsesprosent på 22,6, måtte Handel og Kontor nok en gang til LO for å få uravstemningen godkjent.

– Gjort det vi kan

Knut Bekkevold synes det er trist at så få engasjerer seg i tariffoppgjøret. Han forteller at klubben der han jobber, i Sparebank1, har gjort det de kan for å få folk til å delta. De har sendt ut e-post med resultatet fra forhandlingene, en annen e-post med uravstemningsmateriellet og en siste e-post for å minne om fristen for å delta. I tillegg har alle fått uravstemningsmateriellet sendt ut i posten og medlemmene ble invitert til informasjonsmøte.

– Jeg kan ikke annet enn å tolke det slik at medlemmene lar være å stemme fordi de er fornøyd med det vi forhandlet fram. At resultatet var som forventet i år, sier Bekkevold til HK-Nytt.

Et lite lyspunkt ser han også: – Oppslutningen var vesentlig bedre enn forrige gang. Da var vi nede i 10-12 prosents deltakelse i uravstemningen, legger han til.

21.05.2010
16.12.2013 13:20