Streikestøtte fra HK

De ansatte ved Åsmund Pettersen & Sønn AS på Jevnaker streiker for å få tariffavtale. Nå får de støtte fra HKs region Midt-Norge.
20.05.2010
16.12.2013 13:20

Åtte medlemmer av Norsk Arbeidsmannsforbund (NAF) som jobber i maskinentreprenørbedriften på Jevnaker i Oppland, har vært i streik siden 12. april. Allerede i mars i fjor krevde forbundet tariffavtale med Åsmund Pettersen & Sønn AS.

Steile fronter

Men arbeidsgiveren har vist seg uvanlig steil, og mener de ansatte må gå ned i lønn om de skal få en tariffavtale som inkluderer avtalefestet pensjon. Det avviser NAF.

Et tvungent meklingsmøte mellom Arbeidsmannsforbundet og bedriftsledelsen førte heller ikke fram

Det er første gang i moderne historie at NAF har tatt ut medlemmer i en streik for tariffavtale.

HK-støtte

Handel og Kontor har større erfaring med slike streiker. Derfor er det kanskje ikke rart at representantskapet i HKs region Midt-Norge har vedtatt en uttalelse til støtte for de streikende. «Dere skal vite at denne fighten er ikke deres alene. Et rettferdig og ryddig arbeidsliv er et kollektivt ansvar. Dere har vår fulle støtte i kampen for tariffavtale - en kamp som skal vinnes!», heter det i uttalelsen.

De er ikke de eneste som har støttet streiken. Fra fagbevegelsen i hele landet strømmer det inn både støtteerklæringer og penger. LO-leder Roar Flåthen har også avlagt de streikende et besøk.

20.05.2010
16.12.2013 13:20