Ja i HSH-oppgjøret

Flertallet av HK-medlemmene i varehandelen har stemt ja til resultatet i tariffoppgjøret.
06.05.2010
16.12.2013 13:15

eva.ler.nilsen@lomedia.no

Nesten 90 prosent av de som har avgitt sin stemme, har sagt ja til lønnsoppgjøret. Dermed blir det ikke streik i varehandelen.

– Jeg er fornøyd med det store ja-flertallet, men skuffet over den lave deltakelsen i uravstemningen, sier forbundsleder Sture Arntzen til HK-Nytt.

Fornøyde

Da Handel og Kontor hadde talt opp stemmene fra medlemmene torsdag ettermiddag, viste det seg at 88,59 prosent har stemt ja til forhandlingsresultatet for landsoverenskomsten med HSH og de tilhørende bransjeavtalene. 11,29 prosent stemte nei. 8 stemmer var blanke.

Dette betyr at de aller fleste av HK-medlemmene i varehandelen var fornøyd med forhandlingsresultatet som var klart den 13. april. Alle får 1,50 kroner mer i timen. De laveste minstelønnssatsene og satsene for ungdom øker med 4,50 kroner i timen. Og både garantilønnsordningen og tilleggene for ubekvem arbeidstid opprettholdes.

– Ja-flertallet gjenspeiler stemningen i delegasjonen da vi avsluttet forhandlingene. Jobben var gjort, og den var gjort bra, sier Arntzen.

Lav deltakelse

Handel og Kontor måtte imidlertid få LO til å godkjenne uravstemningen, fordi for få medlemmer deltok. Bare drøye 40 prosent av de stemmeberettigede avga stemme.

HK-lederen er skuffet over at så få av medlemmene innenfor HSH-området har deltatt i avstemningen. – Men jeg tolker det dit hen at det store flertallet er fornøyd, og at de av den grunn lar være å stemme. Vår erfaring er at dersom medlemmene er misfornøyd med jobben vi gjør i forhandlinger, ja så sier de ifra, sier han.

Men den lave deltakelsen blir ikke glemt med det første. – Nei, det blir ett av de sentrale punktene når vi skal evaluere årets lønnsoppgjør. Vi vil selvfølgelig se på om vi kunne gjort noe annerledes for å få flere til å avgi stemme, sier Arntzen.

06.05.2010
16.12.2013 13:15