Brudd i LO-oppgjøret

HK har brutt forhandlingene med Arbeiderbevegelsens arbeidsgiverforening. Ifølge forhandlingsleder Karin Solum handler det ikke om økonomi, men om arrogante arbeidsgivere.
30.09.2010
16.12.2013 14:11

eva.ler.nilsen@lomedia.no

- Arbeidsgiverne har en nedlatende og arrogant holdning som gjorde at vi ikke orket mer. Vi fikk ikke igjennom noen ting, sier en oppgitt Solum til HK-Nytt. Natt til i går gikk derfor partene fra hverandre. Tariffoppgjøret for fagbevegelsens egne ansatte går nå til mekling.

Lite gjennomslag

Selv om arbeidsgiverne nesten innfridde HKs økonomiske krav, ble alle andre krav avvist. HK krevde blant annet innføring av nemndsbehandling hvis de lokale partene ikke blir enige om innplassering i lønnssystemet. Det fikk ikke HK gjennomslag for hos Arbeiderbevegelsens arbeidsgiverforening (AAF). Heller ikke kravet om at arbeidsgiverne ikke lenger skal bestemme lønna til spesialstillinger ble innfridd, ifølge Solum. HKs krav om en time i uka til trening i arbeidstida ble også avvist. Samme skjebne fikk kravet om to lønnstrinn til dem som har ansvaret for lærlingene.

- Er ikke unnasluntrere

- Det er arbeidsgivernes holdninger som gjorde at vi brøt forhandlingene. Vi finner oss ikke i måten de omtaler folk i fagbevegelsen på. Folk er lojale og står på for jobben sin, poengterer hun. Solum mener nemlig at arbeidsgiverne lar det skinne igjennom at de ikke har stor tillit til sine ansatte som arbeidstakere.

Kan ende med streik

At dette tariffoppgjøret går til mekling, var uventet for Solum. - Men vi vet jo at dette ikke er noe enkelt område å forhandle om, legger hun til. Meklingsdatoen er ikke fastsatt, men Solum antyder at det kan finne sted tidligst i slutten av oktober. Om det ikke blir en løsning her, kan det ende med streik i fagbevegelsens egne rekker. - Det bør arbeidsgiverne tenke på. De bør ikke erte på seg denne gjengen. Men vi har et ønske om at dette skal løses. Det er er en stor lojalitet til fagbevegelsen blant de ansatte, sier hun.

Handler om penger

- Dette oppgjøret handelr om kroner og øre, slik alle oppgjør gjør. Handel og Kontor valgte å bryte forhandlingene, sier Anders Frydenlund, daglig leder i AAF til HK-Nytt.

Han ønsker ikke å kommentere Karins Solums karakteristikker av arbeidsgivernes holdninger.

30.09.2010
16.12.2013 14:11