SELVBIOGRAFI: Anders Nordmo Kvammen bruker seg selv i fortellingen, historiene er basert på ekte hendelser.

Tegneseriefiguren

Anders Nordmo Kvammen har tegnet livet på ungdomsskolen. Historiene er basert på ekte hendelser fra hans egen skolegang.
29.08.2016

I bokhandelen på Grønland i Oslo blir Anders Nordmo Kvammen omtalt som «den tegneseriegærne fyren». Og det er kanskje ikke så rart; i vår debuterte HK-medlemmet med den selvbiografiske tegneserieromanen «Ungdomsskolen».

– Den handler om den mest krevende perioden i livet mitt. Jeg vil tro at leserne kjenner seg igjen i historien, sier Kvammen til HK-Nytt.

De fleste av oss forbinder tegneserier med korte striper i avisene eller Donald- og Supermannblader. Anders Nordmo Kvammen er også glad i Donald, men han mener at tegneserier er mer enn ender i matrosdress. Han slår et slag for tegneserien i romanformat.

– Tegneserier opplever en slags gullalder i Norge. De passer både for unge og gamle. På skolen fikk jeg høre at jeg burde slutte å lese tegneserier og heller begynne å lese romaner. Nå virker det som at flere har skjønt at tegneserier kan inneholde alt fra humor til samfunnskritikk, mener han.

Selvlært

Ved siden av ulike strøjobber har Anders Nordmo Kvammen alltid tegnet. Streken er selvlært. For fem år siden skjøt hobbyen fart. På den tiden jobbet han i det han opplevde som feil bransje, og mistrivdes. Kvammen dagdrømte om å gjøre noe annet.

– Jeg følte meg på helt feil hylle, sier tegneserieskaperen.

Han hadde lenge hatt ideen om å lage en tegneserieroman om ungdomsskoletida, og nå var tiden inne for å ta tak i historien. Utgangspunktet var hans egne opplevelser av undomsskoletiden. Kvammen beskriver overgangen fra barneskolen til ungdomsskolen som et sjokk.

– Du er ikke voksen og ikke et barn. Det er fort gjort å havne utenfor hvis du ikke henger med de rette folka eller gjør de rette tinga, sier han.

ARBEIDSBORD: Her ble «Ungdomsskolen» skapt. Nå er forfatteren i gang med nye prosjekter.

Bøller og sårbarhet

Anders Nordmo Kvammen bruker seg selv i fortellingen, historiene er basert på ekte hendelser. Den eneste forskjellen på ham og hovedpersonen i tegneserien er at navnet er endret til Aksel. De andre karakterene i tegneserieromanen er fiktive, men universelle.

Aksel har et godt forhold til moren og faren sin, men han forteller ikke foreldrene at han blir plaget på skolen. I historien finner du den klassiske bølla. Han er populær blant elevene, men er en kjiping som mobber og plager folk.

– Mange som har lest sier at de kjenner seg igjen i Aksel. Andre sier at også de hadde en slik bølle i klassen sin, forteller Kvammen.

Midt oppi alt opplever hovedpersonen Aksel et dødsfall i familien. Det gjør livet enda vanskeligere.

– Dette er en periode i livet der man er ekstra sårbar. Men hvis du blir plaget på skolen så har du ikke noe verneombud å gå til, sier Kvammen, som skulle ønske skolesystemet og lærerne var flinkere til å se de elevene som ikke trives eller har det vondt.

Planlegger ny tegneserieroman

Til daglig trives Anders Nordmo Kvammen mellom bokhyllene i Ark. HK-medlemmet har ansvaret for tegneserieavdelingen i butikken, og er med på å bestemme hva de skal ta inn i denne sjangeren. Når arbeidsdagen er over, klekker han ut ideer til nye prosjekter. Kvammen har startet på et manus til en ny tegneserieroman. Den skal trolig handle om en ung voksen som prøver å finne seg selv.

– Det er mulig mange lurer på om vi trenger enda en bok om en mann i 20-åra som vil finne seg selv. Men jeg er er klar til å kjøre på, slår Anders Nordmo Kvammen fast.

martin.slordal@lomedia.no

29.08.2016