MANGE VIL OVERTA: Tre kandidater er klare til å ta ledervervet i dansk LO. Illustrasjonsfoto.

HK-leder vil bli LO-leder

Et halvt år før den danske LO-kongressen er tre kandidater meldt på lederkampen. To av dem kommer fra HK.
10.02.2015

einar.fjellvik@lomedia.no

I forrige uke varslet HK-leder Kim Simonsen at han stiller som kandidat til ledervervet på LO-kongressen i Aalborg i oktober.

– Jeg stiller opp fordi jeg tror jeg har noe å by på, sier Simonsen i et intervju med dansk LOs nyhetsbrev, Ugebrevet A4.

Fra før har LO-nestleder Lizette Risgaard – også hun med bakgrunn fra HK, og Fleming Vinther fra Hærens Konstabel- og Korporalforening, varslet at de er kandidater ved ledervalget.

Risgaard favoritt

En rundspørring nettstedet finans.dk gjorde blant 208 lokale LO-ledere i begynnelsen av januar, ga Lizette Risgaard et soleklart favorittstempel. 58 prosent av de spurte ønsket hennes som ny LO-leder.

Kim Simonsen og Fleming Vinther fikk henholdsvis fem og to prosents oppslutning i denne rundspørringen.

Splittes HK?

I intervjuet med Ugebrevet A4 sier Simonsen at han er forberedt på at han kanskje ikke en gang greier å samle hele HK-delegasjonen bak sitt kandidatur. Allerede på den forrige LO-kongressen var det sterke krefter i HK som ønsket å skyve Lizette Risgaard helt til topps for å skaffe LO en kvinnelig leder for første gang i historien.

– Samme situasjon kan godt oppstå igjen, sier Kim Simonsen nå, men legger til:

– Hvis man alltid skal være redd for å forstyrre en dagsorden eller for å skape debatt og uro, da skal man ikke beskjeftige seg med dansk fagbevegelse.

Les hele intervjuet med Kim Simonsen hos Ugebrevet A4.

Exit Børsting

Den sittende LO-lederen, Hans Børsting, er 62 år gammel og stiller ikke til gjenvalg. Børsting har sin bakgrunn fra Specialarbejderforbundet, som i dag inngår i Danmarks største fagforbund, 3F. Han har sittet som LO-leder siden 2007.

Kandidatene:

Lizette Risgaard

55 år.

Nestleder i LO siden 2007.

Leder for HK-Service i København og nestleder i LO Storkøbenhavn i perioden 2000-2007.

Kontorfunksjonær i ulike fagforbund 1980-2000.

Fleming Vinther

52 år.

Opprinnelig butikkutdannet, men valgte en militær karriere etter avtjent verneplikt.

Valgt inn i forbundsstyret til Hærens Konstabel- og Korporalforening i 1992 og valgt som forbundssekretær i 1996.

Leder for Hærens Konstabel- og Korporalforening siden 2004.

Vinther er også leder for Centralorganisationernes Fællesudvalg, og dermed sjefsforhandler for alle statsansatte.

Medlem i LOs daglige ledelse.

Kim Simonsen

53 år

Leder for HK siden 2008. Ble valgt med 30 stemmers overvekt etter kampvotering mot HK’s daværende nestleder Karin Bancsi.

Ble første gang valgt inn i styret for HK-Kommunal i 1983. Valgt til nestleder i 1988 og leder for HK-Kommunal i 1990.

10.02.2015

Kandidatene:

Lizette Risgaard

55 år.

Nestleder i LO siden 2007.

Kontorfunksjonær i ulike fagforbund 1980-2000.

Fleming Vinther

52 år.

Leder for Hærens Konstabel- og Korporalforening siden 2004.

Medlem i LOs daglige ledelse.

Kim Simonsen

53 år