Arcus-ansatte kjemper for tariffavtalene

De tillitsvalgte i Arcus frykter dårligere vilkår når distribusjonsselskapet Vectura blir skilt ut fra resten av virksomheten. Nå iverksetter de plan B.
20.08.2013
16.12.2013 23:32

Fredag 16. august demonstrerte de ansatte og tillitsvalgte i ArcusGruppen foran bedriftens hovedkontor på Gjelleråsen. Årsaken var at styret var samlet for å vedta å skille ut distribusjonsselskapet Vectura. Protestene var forgjeves. Beslutningen ble tatt, mot de ansattes representanters stemme.

Kvitte seg med tariffavtaler

De tillitsvalgte, både i Handel og Kontor og Norsk Nærings- og nytelsesmiddelarbeiderforbundet (NNN) mener at årsaken til oppsplittingen er å øke Arcus’ verdi, slik at selskapet kan selges til en bedre pris. Vectura går nemlig med underskudd.

Klubbene mener også at ledelsens motivasjon også er å kvitte seg med de gode tariffavtalene.

– Tariffavtalene våre er gode når det gjelder lønn, pensjon, forsikringsordninger og andre goder som vi har opparbeidet oss gjennom mange år. Vi vil kjempe for at de skal bestå, også etter at den utløper neste vår, sier HK-tillitsvalgt Lasse Hansen.

Han frykter at det ikke vil være mulig å oppnå like gode avtaler om de må forhandle helt på nytt.

– Det er noe helt annet å forhandle med et selskap med et stort overskudd, enn å forhandle med et selskap med underskudd, påpeker han.

40 av HK-klubbens 43 medlemmer er ansatt i Vectura.

Ledelsen har avvist at det er dette som er motivene for oppsplittingen.

Flere strategier

Klubbene har ikke gitt opp, og kjemper nå på flere fronter. De mener ledelsen har fattet beslutningen uten å ha gjennomført reelle drøftinger med klubbene. Det er partene uenige om, og saken er nå sendt videre til hovedorganisasjonene. Klubben vil også forsøke å få styrerepresentasjon i Arcus Holding, som nå er morselskapet til ArcusGruppen og Vectura. Dessuten vil de forsøke å overføre eierskapet til tariffavtalene til morselskapet, slik at dagens tariffavtaler kan opprettholdes.

– Dette er vår plan B. Den regner vi med å få gjennomslag for. Hvis ikke, jobber vi med en plan c, men den er det litt tidlig å flagge nå, sier Erik Hagen, klubbleder i NNN.

20.08.2013
16.12.2013 23:32