Søndag uten kompensasjon?

LO-leder Gerd Kristiansen frykter en borgerlig regjering vil tillate søndagsåpne butikker uten at det gjøres noe med overenskomsten.
12.08.2013
14.12.2013 12:36

helge.birkelund@anb.no

– LO sier i utgangspunktet nei til at søndagsåpne butikker presses fram over hodet på de som jobber der. Handel og Kontor sitter med en overenskomst som gjør at deres medlemmer ikke automatisk kan settes til søndagsarbeid, sier LO-leder Gerd Kristiansen til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

– Nå står vi i fare for å få en endring i arbeidsmiljøloven som kanskje svekker rettighetene til å være unntatt søndagsarbeid for ganske mange, uten at de ansatte får en hånd på rattet og uten kompensasjon. Det er en annen modell enn vi er vant med, når vi skal være med og diskutere enhver endring i lovverket, sier Gerd Kristiansen.

– Det er klart at vi frykter at enda flere av LOs medlemmer må jobbe på søn- og helligdager. Det er mange som gjør det allerede i dag, men de har en skikkelig godtgjørelse for å gjøre det, i motsetning til Handel og Kontor, sier LO-lederen.

– Les også: Dyrere mat = økte priser

Søndagsåpne butikker er blitt en het potet i valgkampen. Talsperson for arbeidslivssaker for Arbeiderpartiet, Anette Trettebergstuen mener et lovverk må på plass før det åpnes for søndagsåpne butikker.

– Sammen med partene ønsker vi at åpningstidsbestemmelsene gjennomgås parallelt med en gjennomgang av bestemmelsene om arbeidstider for de ansatte. Vi ønsker at også ansatte i varehandelen får et vern i loven. Men til forskjell fra Høyre og Fremskrittspartiet ønsker vi å høre på partene. Når både arbeidstakerne og arbeidsgiverne er så tydelige på at de ikke ønsker et frislipp av søndagsåpne butikker er det ingen grunn til at staten som lovgiver skal gå inn og tvinge dette frem uten dialog, mener Trettebergstuen.

Hun mener Høyre og Fremskrittspartiet vil gjøre tidsklemma trangere ved å åpne for at arbeidsgivere skal kunne pålegge mer søndagsarbeid.

– Les også: 300.000 tonn mat i søpla

Høyres arbeidspolitiske talsperson, Torbjørn Røe Isaksen, synes også at det er naturlig å høre på innspill fra partene i arbeidslivet i forbindelse med en omgjøring av lukkeloven.

– Hvis partene i arbeidslivet har gode forslag og innspill vil det være helt naturlig å høre på dem. Vi er mer enn villig til å lytte til det, særlig hvis partene har felles forslag og innspill, sier Røe Isaksen.

Han har allerede hatt møter med Handel og Kontor og organisasjonen Lederne i forbindelse med søndagsåpne butikker, som Høyre har programfestet i sitt partiprogram (ANB).

12.08.2013
14.12.2013 12:36