Coop-ansatte klare til streik

Tirsdag møtes LO og Samfo til mekling i lønnsoppgjøret. Om det ikke foreligger et resultat innen midnatt, går 1.400 ansatte i kooperasjonen ut i streik onsdag morgen, derav 20 renholdere fra Arbeidsmandsforbundet.
21.05.2013
16.12.2013 22:52

Handel og Kontor forbereder medlemmene sine i Coop på streik. Konflikten kan bli en realitet om det ikke løser seg mellom LO og Samfo i mekling på tirsdag. Det store flertallet av dem som er omfattet av dette lønnsoppgjøret er HK-medlemmer. Hele 1.380 av de som forbereder seg på streik fra onsdag, er medlemmer i nettopp HK. 20 av de som nå gjør seg klare for å streike er renholdere i Coop, og medlemmer av Norsk Arbeidsmandsforbund.

Brøt forhandlingene

10. april møttes LO og HK arbeidsgiverorganisasjonen Samfo til lønnsforhandlinger på vegne av de ansatte i kooperasjonen. Stikk i strid med vanlig kutyme, gikk ikke Samfo med på å gi den samme lønnsøkningen til de ansatte som arbeidsgiverorganisasjonen Virke ga i forhandlingene med LO. Det er i denne organisasjonen flertallet av butikkene i varehandelen er organisert, og Virke-oppgjøret er vanligvis en mal for Samfo-oppgjøret. Ikke denne gangen. Dermed så LO ingen annen utvei enn å bryte forhandlingene.

– Det var ikke noen vits i å fortsette forhandlingene når vi ikke fikk tilbud om samme lønnsutvikling for medlemmene i Samfo som vi fikk for medlemmene i Virke. Dette er ansatte i samme typer stillinger, de gjør samme jobben, sier forhandlingsleder Tor-Arne Solbakken til HK-Nytt.

Samfo-sjef Torgeir Kroken mente det ikke var mulig å etterkomme LOs krav.

– Det ville sprengt ramma for årets lønnsoppgjør på 3,4 prosent. Vi kunne ikke si ja til det. Dermed kom vi ikke i mål, sa han da forhandlingene ble brutt.

Streikevilje

Det står ikke på streikeviljen blant de Coop-ansatte, forteller Børje Furunes, leder av streikekomiteen.

– Nei, det er liten forståelse for hvorfor de ansatte i Coops butikker skal tjene 4 til 6 kroner mindre i timen enn de som jobber på Rema og Rimi. Medlemmene vil ha likelønn. Noe annet vil oppleves svært urettferdig, sier han til HK-Nytt.

Siden partene gikk fra hverandre, har Coop-ansatte stått i kø for å organisere seg. Ifølge Furunes har 800-900 Coop-ansatte meldt seg inn i HK etter at det ble brudd i forhandlingene.

HK-leder Sture Arntzen er klar til mekling:

– Vi går ikke ut av meklingslokalet uten identisk resultatet som med Virke. Ellers skal Samfo få den streiken de ber om, sier han til HK-Nytt.

Oppgjøret omfatter 8.300 HK-medlemmer.

21.05.2013
16.12.2013 22:52