Forbo-streikende gir seg ikke

HK-medlemmene ved Forbo flooring har streiket en uke, men det er ingen tariffavtale i sikte. – Vi står her til vi er i mål, sier Inger Sten. Fredag ettermiddag fikk de streikende hilsen fra hele LO-kongressen.
03.05.2013
16.12.2013 22:39

eva.ler.nilsen@lomedia.no

Fredag 26. april gikk åtte HK-medlemmer i engros- og salgsbedriften Forbo flooring i Asker ut i streik. Bedriftsledelsen ikke vil innfri Handel og Kontors krav om å inngå tariffavtale i bedriften. Noen årsak har de imidlertid ikke oppgitt. De streikende har ikke til hensikt å gi seg.

Kampånd

Mange har i løpet av uka tatt veien ut til streikevaktene for å markere sin støtte. Det er de streikende glade for.

– Vi har fått mange støtteerklæringer i løpet av denne uka. Kampånden er på plass, forsikrer Inger Sten, talskvinne for de åtte som er i streik.

Streiken fikk også stor oppmerksomhet på 1. maiarrangementer både i Asker og rundt om i landet. På Youngstorget i Oslo uttrykte Jan Olav Andersen fra EL & IT Forbundet sin støtte til Forbo-streiken. Også dette forbundet har medlemmer i streik for tariffavtale. Over 80 ansatte i IT-bedriften Atea har lagt ned arbeidet.

Hilsen fra kongressen

LO-leder Roar Flåthen startet sin tale med å hilse til de streikende ved Forbo og Atea da han åpnet LO-kongressen fredag ettermiddag.

– De er i streik. De streiker for tariffavtale. I Norge i 2013 er det altså fremdeles nødvendig å streike for en grunnleggende rettighet. La oss gi dem vår fulle støtte, sa Flåthen og høstet stor applaus.

Ingen kontakt

I løpet av denne første streikeuka har det ikke vært kontakt mellom partene i konflikten ved Forbo flooring. Det bekrefter regionsekretær Jens Knapstad i Handel og Kontor.

Om bedriftsledelsen ikke kommer HK i møte, må de møte til tvungen mekling i slutten av mai.

– Vi står her til vi får tariffavtale, sier Inger Sten.

Markering

LO i Asker og Bærum har oppfordret andre fagforeninger til å møte opp onsdag 8. mai for å vise solidaritet med de streikende ved Forbo flooring. Markeringen foregår på torget i Asker sentrum.

– Vi tror det kommer mange. LO har mobilisert kraftig, sier Sten.

Fra streik til streik

Fredag ettermiddag sendte de streikende ved Forbo en støtteerklæring til de streikende ved Atea.

"I fellesskap kjemper vi en kamp, ikke bare for tariffavtaler ved våre respektive bedrifter, men en felles kamp for hele fagbevegelsen. Retten til fagorganisering og kollektive avtaler har vært og er fortsatt den viktigste kampsaken for fagbevegelsen", heter det i støtteerklæringen.

De Forbo-streikende påpeker at det i takt med økt internasjonalisering er stadig flere arbeidsgivere som nekter sine ansatte grunnleggende rettigheter som medvirkning, forhandlingsrett, et forutsigbart lønnssystem og tvisteordninger.

"Vi vil aldri akseptere noe annet enn den frie organisasjonsretten og den selvsagte retten til en tariffavtale. I fellesskap med dere i Atea skal vi vinne denne kampen", skriver HK-medlemmene i Forbo til de streikende i Atea.

03.05.2013
16.12.2013 22:39