FotoKnudsen reddet

Mens brødrene Knudsen har kjøpt opp produksjonsavdelingen til den konkursrammede bedriften, har Elite Foto kjøpt butikkene.
25.02.2013
16.12.2013 21:53

Fotokjeden FotoKnudsen gikk nylig konkurs, og de 232 heltidsansatte på produksjonsavdelingen i Fyllingsdalen og i de 19 butikkene sto uten jobb. Nå har situasjonen imidlertid endret seg. De tre brødrene Knudsen har kjøpt produksjonsavdelingen, og 40 av de ansatte her har fått beholde jobben i selskapet som nå heter FotoKnudsen Web. Dette inkluderer webtjenester, bildebank og produksjon.

Vil redde arbeidsplasser

Konkurrenten Elite Foto har kjøpt butikkene, bortsett fra butikken på kjøpesenteret Galleriet i Bergen sentrum. Denne butikkens framtid er ennå uviss.

Hans Kristian Melbye i investeringsselskapet Jotunfjell Partners AS, som eier Elite Foto, sier til Bergensavisen at planen er å omprofilere FotoKnudsen-butikkene til Elite Foto.

– Det er en super match med Elite Foto når det gjelder distribusjon, fordi det ikke er mange overlappende lokaler. De aller fleste er berettiget til å drive uten intern konkurranse, uttaler Melbye til avisa.

Han opplyser om at Elite Foto vil redde så mange arbeidsplasser som mulig, men at planene ikke er helt klare ennå. Oppkjøpet er til behandling hos Konkurransetilsynet.

Utrygt

De ansatte er fremdeles usikre på framtida.

– Det føles veldig utrygt. Jeg har fått en midlertidig arbeidskontrakt fram til 9. mars, og håper på en avklaring før den tid, sier Elisabeth Thorsen, butikksjef og HK-medlem på fotobutikken i Os i Hordaland.

Hun har vært ansatt i FotoKnutsen i 26 år.

25.02.2013
16.12.2013 21:53