Ap mest pop i HK

42 prosent av HK-medlemmene vil stemme Arbeiderpartiet ved stortingsvalget.
20.12.2012
16.12.2013 21:20

eva.ler.nilsen@lomedia.no

Om HK-medlemmene fikk bestemme, blir det fortsatt rødgrønt flertall etter stortingsvalget til høsten. Av de som allerede nå har bestemt seg for hvem de vil stemme på, støtter 42 prosent Arbeiderpartiet, 9 prosent SV og 2 prosent Senterpartiet. Regjeringen Stoltenberg står dermed støtt i Handel og Kontor.

Det kommer fram i en undersøkelse foretatt av Opinion Perduco på oppdrag fra HK-Nytt, utført i slutten av november.

Høyre nest best

Undersøkelsen viser at Høyre også er et populært parti blant HK-medlemmene. På spørsmålet «Dersom det var stortingsvalg i morgen, hvilket parti ville du da stemme på», svarer 26 prosent Høyre. 15 prosent ville ha stemt på Fremskrittspartiet, 2 prosent Venstre, 1 prosent Kristelig Folkeparti, 1 prosent Rødt, mens kategorien «andre partier» får 2 prosent oppslutning.

Norge mindre rødt

Opinion Perduco har også foretatt en måling blant hele befolkningen i samme periode for Avisenes Nyhetsbyrå (ANB). Den gir andre tall. Her er Høyre vinneren, med 31,1 prosents oppslutning. Ap får 27,5 prosent og Fremskrittspartiet 18,8 prosent av stemmene. I ANBs partibarometer får de andre partiene følgende oppslutning: Venstre 5,8 prosent, SV 5 prosent, Senterpartiet 4,8 prosent, KrF 3,8 prosent, Rødt 1,4 prosent, mens kategorien «andre partier» får 1,8 prosent.

Rødt landsmøte

Da HK-Nytt foretok en uoffisiell meningsmåling blant delegatene på HKs landsmøte i september, ga det en enda større oppslutning om de rødgrønne partiene. Av de 205 som svarte på målingen, ville 76 prosent stemt på Ap. SV kom på andreplass med 9,3 prosent av stemmene, mens Rødt stakk av med tredjeplassen. De fikk 4,9 prosent av landsmøtedelegatenes stemmer. Sp fikk 2,9 prosent. Oppslutningen om Høyre, Venstre, KrF og FrP var forsvinnende liten i den «røde» landsmøteforsamlingen. De fikk til sammen åtte av de 205 stemmene som ble avgitt, under 4 prosent.

20.12.2012
16.12.2013 21:20