Tillitsvalgte tilbake

De tillitsvalgte i Tine som la ned vervene sine, har tatt dem opp igjen. Nå har de inngått en samarbeidsavtale med ledelsen.
13.12.2012
16.12.2013 21:16

I november hadde de HK-tillitsvalgte i Tine fått nok. De la ned vervene sine i protest mot det de mente var trenering og dårlig behandling fra ledelsens side. Klubbleder Kristine Martinsen hevdet at de tillitsvalgte ved flere anledninger var blitt nektet drøftelser og forhandlinger med ledelsen. De tillitsvalgte skal heller ikke fått mulighet til å møtes i forbindelse med en større nedbemanning. De holder til på ulike steder i landet.

Samarbeidsavtale

Etter at HK tok opp saken med NHO Mat og Landbruk, Tines arbeidsgiverforening, og de tillitsvalgte har hatt møter med ledelsen i selskapet, skal det ha blitt orden på sakene.

Partene er nå enige om en samarbeidsavtale. Den gir de tillitsvalgte tid til å utføre vervene sine, tilsvarende minst ett årsverk, faste møter mellom partene en gang i måneden, og gir klubbstyremedlemmene mulighet til å møtes regelmessig.

Fornøyde

Kristine Martinsen er fornøyd med løsningen.

– Vi er veldig glad for avtalen vi har fått med ledelsen. Nå får vi muligheten til å utføre vervene våre, sier hun til HK-Nytt.

Også Torbjørn Brox Webber, faglig sekretær i HK, er glad for at partene har kommet til enighet om en samarbeidsavtale. Han har bistått de HK-tillitsvalgte.

– Avtalen er svært god. Jeg opplever at NHO har bidratt til en løsning som er svar på de utfordringene de tillitsvalgte i Tine har hatt. Tillitsvalgte skal ha en reell mulighet til påvirkning. Nå har de de mulighet til å bygge opp en slagkraftig klubb i Tine, sier Webber.

Handel og Kontor har om lag 120 medlemmer i selskapet.

Håper på godt samarbeid

Jørgen Wille, personalsjef i Tine, hevder at en samarbeidsavtale mellom Tine og HK-klubben har vært på trappene i lang tid. Tine skal ha hatt tilsvarende samarbeidsavtaler med de andre fagforeningene i selskapet lenge, men ikke med Handel og Kontor. Nå er han fornøyd med at også denne avtalen er på plass.

Wille avviser imidlertid at samarbeidet mellom HK og ledelsen i Tine har vært dårlig, og mener at de tillitsvalgte har hatt nødvendig tid til å utføre vervene sine forut for samarbeidsavtalen.

– Jeg håper og tror at vi skal få et godt samarbeid. Vi skal gjøre vårt for at det skal bli så godt som mulig, sier personalsjefen til HK-Nytt.

13.12.2012
16.12.2013 21:16