Håper å unngå bakkesalg

HK-tillitsvalgte Unni Aurdal er enig i at mye må gjøres for at SAS igjen skal drive med overskudd. Men hun tar ikke salg av bakketjenestene for gitt.
12.11.2012
16.12.2013 20:53

eva.ler.nilsen@lomedia.no

SAS presenterte i dag et forslag til sparepakke som skal gi en årlig besparelse på tre milliarder kroner. I en pressemelding kommer det fram at selskapet også ønsker å selge ut deler av virksomheten, noe som skal gi ytterligere tre milliarder i flyselskapets slunkne kasse.

– Dette er vårt «final call», hvis det fortsatt skal være et SAS. Vi har fått denne siste sjansen til å begynne forfra igjen og gjennomføre disse fundamentale forandringene. Jeg vet at det krever mye av våre medarbeidere, men det finnes ingen annen vei, uttaler konsernsjef Rickard Gustavson.

Han opplyser at SAS har støtte for sine planer fra både styre, fra banker og hovedeiere som også er villige til å gi lån på 3,5 milliarder svenske kroner og å garantere for lånene.

I korte trekk går planene ut på salg av bakketjenestene, salg av Widerøe, sentralisering av administrasjonen, nedbemanning, nye ansettelsesvilkår, lønns- og pensjonskutt.

Ingenting er vedtatt

Unni Aurdal, konserntillitsvalgt for HK-medlemmene i SAS, sier til HK-Nytt at forslagene til SAS-kutt ikke kommer som noen stor overraskelse på henne. Men hun understreker at ingenting er endelig vedtatt.

– Bakketjenesten ligger riktignok ute for salg, men mye må på plass før salget eventuelt kan skje. I dag er det mange spekulasjoner, også om en mulig konkurs. Det er ikke situasjonen. Det som er riktig, er at spareplaner må gjennomføres for at SAS skal gå med overskudd igjen, sier Aurdal.

HK, Fellesforbundet og Forbundet for ledelse og teknikk organiserer rundt 1.700 av de omlag 2.500 bakkeansatte i Norge. Aurdal frykter ikke at disse skal miste jobbene sine som følge av SAS-kuttene.

– Vi kan selvsagt ikke spå om framtida, men jeg er optimist. Dette skal vi klare. Det vil bli hektisk møtevirksomhet framover. Vårt fokus er arbeidsplassene og hva som er best for medlemmene. Jeg håper vi unngår et salg, men i dag er det altfor tidlig å si noe om hvorvidt bakketjenestene vil forbli i SAS eller ikke, sier Unni Aurdal.

Ikke ned i lønn

Konsernsjef Rickard Gustavson opplyste i dag at han kutter sin egen lønn med 20 prosent. Det er sagt at også de ansattes lønn skal reduseres med 15 prosent. Ifølge Aurdal gjelder ikke det de bakkeansatte.

– Vi har tidligere gitt det vi har å gi. Denne kuttrunden gjelder andre ansattegrupper, understreker hun.

Men Aurdal bekrefter at fagforeningene skal reforhandle de kollektive avtalene på vegne av sine medlemmer. I dem ligger det mer enn lønn – også skiftplaner og pensjonsordninger skal gjennomgås.

Skjebnedager

I dag og i dagene som følger, er det lagt opp til en omfattende møteplan i flyselskapet. Ifølge Unni Aurdal skal fagforeningene delta i møtene for å diskutere de planlagte kuttene og innsparingene. SAS har appellert til de ansatte om å stille seg bak sparepakken.

18. november skal styret på nytt behandle saken og vurdere om forutsetningene for planen er på plass. Blir planen vedtatt, skal de settes ut i livet i løpet av 2013 og 2014.

HK følger med

HK-nestleder Peggy Hessen Følsvik, sier til HK-Nytt at hun og forbundet følger situasjonen i SAS nøye.

– Akkurat nå er det en prosess på gang i SAS-systemet, men vi er selvfølgelig i beredskap både for tillitsvalgte og klubbene dersom de skulle trenge oss. Vi rådgir og kommer til å være tett på i tida framover, sier Følsvik.

12.11.2012
16.12.2013 20:53