Unngikk flystreik

HK og NHO Luftfart er enige om en ny tariffavtale for de ansatte innenfor luftfarten. Resultatet er lønnsøkning på rundt 4 prosent. - Til å leve med, sier forhandlingsleder Peggy Hessen Følsvik.
08.11.2012
16.12.2013 20:50

eva.ler.nilsen@lomedia.no

Seks timer på overtid ble protokollen undertegnet, etter at partene har meklet siden tirsdag.

Lønna opp

Da forhandlingene mellom Handel og Kontor og arbeidsgiverforeningen NHO Luftfart strandet tidligere i høst, skyldtes det i all hovedsak uenighet om lønn. Minstelønnssatsene til HK-organiserte innenfor luftfarten ligger langt under gjennomsnittlig industriarbeiderlønn. Etter nattens mekling er satsene hevet med nesten 4 prosent. Skifttillegget økte også med tre kroner i timen.

Les mer om resultatet her.

Ikke hengende etter

Fortsatt vil de bakkeansatte innenfor luftfarten ligge et godt stykke under industriarbeiderlønna, men ifølge forhandlingsleder Peggy Hessen Følsvik var dette så langt de kom denne gangen.

- Resultatet er til å leve med. Vi greier ikke å heve lønna opp til det nivået vi ønsker i løpet av ett lønnsoppgjør. Men jeg mener vi nå klarer å unngå at denne gruppen ansatte ikke blir hengende ytterligere etter. Det har vært viktig for oss. Det er dessverre ikke tiden for de store lønnshoppene i denne bransjen om dagen, sier Følsvik til HK-Nytt.

I tillegg til lønnsøkning, har partene blitt enige om bestemmelser for innleie av arbeidskraft som er i tråd med det andre tariffområder har fått til i dette lønnsoppgjøret. I tillegg har de "spisset" formuleringene om ufrivillig deltidsarbeid.

- Det siste er veldig viktig. Det er en del som ufrivillig jobber deltid i denne bransjen, og det ønsker vi å gjøre noe med, sier Peggy Hessen Følsvik.

Mer lokalt?

Nå som de sentrale forhandlingene er løst med hjelp av riksmekleren, er det også tid for lokale forhandlinger i de ulike selskapene innenfor luftfarten.

- Kan de ansatte vente seg ytterligere lønnsøkning der?

- Jeg forventer i alle fall at det gjennomføres lokale lønnsforhandlinger. Mange av våre medlemmer har jobbet lenge i bransjen, og lønnes over minstelønnssatsene. Jeg håper at de kan få en uttelling for både ansiennitet og kompetanse i de lokale forhandlingere, sier Følsvik.

Ikke streik

De 220 som HK i første omgang hadde tatt ut i en mulig streik ved blant annet Værnes, Flesland og Gardermoen, kan gå på jobben som vanlig i dag. Følsvik er glad for det, men hun understreker at medlemmene var klare til å kjempe for bedre bestemmelser i tariffavtalen.

- Man er alltid glad for å slippe en streik. I denne sektoren får den store konsekvenser for tredje part, altså de reisende, men våre medlemmer var klare. Det visste vår motpart, og medlemmenes streikevilje var mye av grunnen til at vi fikk det resultatet vi fikk, sier hun.

Medlemmene som er omfattet av luftfartsoverenskomsten skal nå stemme ja eller nei til meklingsresultatet. Fristen er satt til 27. november.

08.11.2012
16.12.2013 20:50