Landsmøte på nettbrett

Når delegatene benker seg i landsmøtesalen, vil det ikke være et papir i sikte. Møtet skal foregå via nettbrett.
12.09.2012
14.12.2013 12:35

eva.ler.nilsen@lomedia.no

Handel og Kontors IKT-leder, Karl Erik Tjernshaugen, er i ferd med å legge siste hånd på verket når HK-Nytt er innom kontoret hans fire uker før landsmøtet klubbes i gang.

Nå mangler det kun detaljer før alt er klart. De 250 delegatene skal få hvert sitt nettbrett, og systemet skal gjøre det lettere for delegatene både å holde oversikt og følge med på saker som behandles, de kan sende inn forslag, be om ordet, sjekke talerlista og lese dokumenter.

Tjernshaugen har stor tro på at dette skal bli en suksess, selv om det er en ganske ukjent måte å gjennomføre et landsmøte på.

Han og andre fra HK har imidlertid vært i Sverige og sjekket det ut i praksis. Flere av de svenske LO-forbundene har tatt i bruk systemet, kalt Easymeet.

– Selv om det er ukjent her til lands, er det et velprøvd system som er laget for kongresser og store møter. Tilbakemeldingene fra Sverige viser at 95 prosent av møtedeltakerne var mer enn fornøyd, sier han.

Men HK har tatt høyde for at ikke alle ivrer etter å kaste seg over ny teknologi, som denne. De har derfor laget en grundig brukerveiledning. Det vil også bli gitt opplæring til alle delegatene, samt at én i hver delegasjon skal være såkalt superbruker og kunne hjelpe dem som trenger det underveis.

– Jeg tror behovet for hjelp vil være størst den første dagen, så dalende. Når man har fått til innloggingen, er det nærmest selvforklarende, bedyrer IKT-lederen.

Tjernshaugen tror ikke landsmøtet vil bære særlig preg av nettbrett-teknologien.

– Det er delegatene og dirigentene som gjør landsmøtet til det det blir. Systemet er bare et hjelpemiddel. Det erstatter noen funksjoner, for eksempel tellekorpset, sier han.

For avstemningene vil selvfølgelig bli annerledes med nettbrettsystemet.

– Ikke alle avstemninger vil skje via nettbrettet. Vi vil fortsatt se røde stemmekort i været inne i salen. Men avstemninger som krever telling, samt personvalgene vil skje via brettet. Det er positivt, fordi det vil vise helt korrekte stemmetall raskt. Og det vil ikke være mulig å stemme feil, sier han.

– Men hva om det skjærer seg helt…?

– Det er lite sannsynlig, men da har vi selvfølgelig en plan B, lover Tjernshaugen.

12.09.2012
14.12.2013 12:35