– Noe må gjøres raskt

HK-klubben i FO ser svært alvorlig på det dårlige arbeidsmiljøet som er avdekket i forbundet. Klubbleder Rune Soma krever at det ryddes opp raskt.
30.08.2012
16.12.2013 19:59

eva.ler.nilsen@lomedia.no

Det var Fontene, fagbladet til Fellesorganisasjonen (FO), som i går kunne avsløre alarmerende tall om arbeidsmiljøet ved forbundets hovedkontor i Oslo: I en arbeidsmiljøundersøkelse som Fontene har fått tilgang til, viser det seg at hele 85 prosent rapporterer om dårlig samarbeidsklima mellom administrasjon og forbundsledelse, 12 prosent sier at de blir mobbet på jobben.

Må skje raskt

Klubbleder for de HK-organiserte i FO, Rune Soma, sier til HK-Nytt at tallene i rapporten er svært alvorlige. Han hadde ventet at rapporten ville vise at FO-kontoret har store utfordringer når det gjelder arbeidsmiljøet, men han er overrasket over de høye tallene.

– Som klubbleder har jeg mye kontakt med enkeltmedlemmer, og jeg vet derfor mye om hvordan arbeidsmiljøet er og hvordan det oppleves. Men at vi fikk så klare resultater i denne undersøkelsen var kanskje litt overraskende. Men på den annen side gjør de klare svarene det lettere å blinke ut noen tiltak som kan virke. Undersøkelsen viser at det er store oppgaver å ta tak i, og det må gjøres raskt, sier han.

Mobbing bekymrer

Soma vil ikke kommentere enkelttall og enkeltfunn i rapporten, men mobbetallene er han opprørt over.

Arbeidstilsynet anslår at det er rundt fem prosent av norske arbeidstakere som opplever mobbing på jobben, arbeidslivet sett under ett. I FO svarer hele 12 prosent bekreftende på spørsmålet «Har du selv opplevd å bli utsatt for mobbing eller trakassering i Fellesorganisasjonen i løpet av det siste året?»

– Det er åpenbart at dette må man gjøre noe med umiddelbart. Det haster, sier Soma.

Er involvert

Rune Soma og de andre ansatte ble kjent med innholdet i rapporten rett i forkant av et personalseminar i forrige uke. Seminaret ble brukt til å gå igjennom tallene i rapporten, og å starte diskusjonen om hvordan dette skal håndteres. Det er arbeidsmiljøutvalget i FO som «eier» undersøkelsen som bedriftshelsetjenesten A-med har laget for FO. Det er også i dette forumet at tiltakene skal vedtas.

– HK-klubben sitter i arbeidsmiljøutvalget, så vi er involvert i arbeidet. Vårt krav er at tiltakene må komme raskt, sier han.

Ledelsen: Vårt ansvar

Det ble, ifølge Fontene, laget en tilsvarende arbeidsmiljøundersøkelse i 2010, like før den sittende forbundsledelsen tiltrådte. Årets rapport viser at det ikke har blitt særlig bedre å være ansatt i FO.

Forbundsleder Rigmor Hogstad sier til Fontene de tar undersøkelsen svært alvorlig og hun medgir at de ikke har lyktes i å jobbe med arbeidsmiljøutfordringene som ble avdekket i forrige runde.

– Arbeidsmiljøutvalget og de tillitsvalgte blir viktige i dette arbeidet. Samtidig understreker jeg at arbeidsmiljø er et ledelsesansvar, sier Hogstad til Fontene.

30.08.2012
16.12.2013 19:59