Fikk 3 kroner timen

Handel og Kontor og Virke ble i natt enige om årets lønnsoppgjør.
18.04.2012
16.12.2013 18:55

Partene er enige om et generelt tillegg på tre kroner i timen. Det er 1, 75 kroner mer enn det Fellesforbundet forhandlet fram for frontfagene i helgen.

Minstelønnssatsene på lønnstrinn 1-4 økes med seks kroner i timen, mens de økes med åtte kroner timen på lønnstrinn 5. Fagbrevtillegget økes også, med 1, 50 kroner, til 9,50 kroner. Garantilønnsordningen videreføres.

- Forhandlingsresultatet vil nok overraske mange, sier HK-leder Sture Arntzen og sikter til det generelle tillegget.

- Jeg er svært fornøyd med det. Med den økningen vi har fått på minstelønnssatsene har oppgjøret også en sterk lavlønnsprofil, sier han til HK-Nytt.

Økte ubekvemstillegg

Handel og Kontor har på forhånd signalisert at forventningene til økte tillegg for kvelds- helg- og nattarbeid, de såkalte ubekvemstilleggene, har vært store. De økes også, kveldstillegget med én krone, fra 21,- til 22,-. Tillegget som gis på hverdager fra klokka 21 økes med tre kroner, fra 42,- til 45,-. Og tillegget som gis fra lørdager klokka 16.00. økes med seks kroner, fra 84,- til 90,-.

Disse tilleggene har ikke blitt endret siden 1998.

Tilleggene for kvelds- og helgearbeid er imidlertid ikke så høye som Arntsen kunne ønske seg.

- Mange ville nok sett at tilleggene ble høyere, men dette er forhandlinger. Siden 1998 har motparten fremmet krav om å fjerne eller halvere tilleggene. Denne gangen krevde de å innskrenke tidene de gjelder for. Vi har klart å vri dem over i vår retning, påpeker Arntzen.

Forbundslederen tror forhandlingsresultatet vil bli godt mottatt blant medlemmene.

- Dette er et godt oppgjør, oppsummerer Sture Arntzen som mener dette har vært et av de tøffeste lønnsoppgjørene HK har hatt med Virke.

Delt innstilling

Tre av de tolv medlemmene i forhandlingsutvalget stemte imidlertid imot å anbefale medlemmene å si ja til forhandlingsresultatet.

Det er John Thomas Suhr, leder i bransjerådet for forlag, bok og administrasjon, Roger Johansen, leder for bransjerådet for privat handel og service, og Birgit Lorentzen, konserntillitsvalgt i Plantasjen.

- Økningen i kvelds- og helgetilleggene er for små til å redusere arbeidsgivernes lyst til å holde åpent på kvelder og helger, sier Suhr.

- Dette har vært en av de prioriterte sakene for oss i hele prosessen fram mot forhandlingene, sier Roger Johansen.

Birgit Lorentzen påpeker at medlemmene har forventet en stor økning av ubekvemstilleggene, og at resultatet ikke innfrir disse.

Pappapermisjon og innleie

Nattens forhandlingsresultat inneholder flere elementer. HKs avtaler med Virke inneholder allerede 14 dagers betalt permisjon for fedre. Nå vil uttak av denne permisjonen ikke lenger gå på kvoten av ordinære velferdspermisjoner, men være en egen ordning.

Fra nå vil også lesedager i forbindelse med studier være lønnet.

Også i forhandlingene mellom HK og Virke kom det på plass formuleringer om innleide arbeidstakeres rettigheter. De skal ha de samme vilkårene som de ansatte ved innleiebedriften.

Uravstemming

Nå er det opp til medlemmene å bestemme gjennom en uravstemming. Fristen for å svare er satt til 23. mai.

Nattens oppgjør gjelder landsoverenskomsten, kontoroverenskomsten, lederoverenskomsten, og bemanningsoverenskomsten med Virke.

18.04.2012
16.12.2013 18:55