Saksøker Bobbo

HK har fått nok av Bobbo-ledelsens herjing med de streikende. Nå truer de bedriften med rettssak.
22.03.2012
16.12.2013 18:43

eva.ler.nilsen@lomedia.no

For to dager siden skulle de fem HK-medlemmene hatt lønna for februar/mars på konto. Den uteble.

– Vi har ikke penger, påstår daglig leder Elin Karlsen.

Politianmeldt

– Dette er jo helt vilt. Jeg har aldri vært borte i en verre arbeidsgiver, sier regionsekretær i HK, Roger Johansen.

Det er ikke bare manglende lønn som får HK til å rase: På lørdag anmeldte forbundet innehaver Jan-Magne Karlsen for trusler om vold mot en av streikevaktene. Ifølge Johansen ba Karlsen streikevakten om å fjerne seg eller «så smeller det».

Handel og Kontors advokat Hjallis Bakke har også sendt varsel om søksmål til Bobbo. HK mener permitteringene av de streikende i realiteten er skjulte oppsigelser. I brevet fra Bakke ber de om et forhandlingsmøte 27. mars. Om det ikke fører fram, venter tingretten.

Tvangssalg

I tillegg til dette har HK en annen sak gående mot bedriften. I 2010 ble Bobbo dømt til å betale drøyt 150.000 kroner i erstatning til et HK-medlem som ble usaklig oppsagt. I tillegg ble kiosken idømt saksomkostninger på rundt 80.000 kroner. Pengene er ikke utbetalt. Blir de ikke det, vil HK begjære bedriften konkurs og eiendommen solgt.

– Fristene er allerede overtrådt. Vi gjør det vi må for å få ut erstatningen, lønn og feriepenger til de ansatte, sier Roger Johansen.

Regionsekretæren besøkte i dag Bobbo og tilbød nok en gang Karlsen å undertegne på tariffavtale. Dette ble avslått.

– Det er ingen tvil om at dette ender med konkurs, sier Johansen.

Er blakk

Daglig leder Elin Karlsen er enig i at det er over og ut for Bobbo storkiosk.

– Nå legger vi ned. Demonstrantene har jaget bort kundene, og vi har tapt 120.000 kroner siden streiken startet. Nå får de viljen sin, vi har startet opphørssalg, sier hun til HK-Nytt.

Karlsen hevder at de ikke har penger til å utbetale lønn til de streikende. Heller ikke de to som jobber under streiken, får lønn.

HK hevder at bruk av disse er streikebryteri. Karlsen hevder på sin side at den ene har vært ansatt siden januar. Den andre hjelper bare til.

– Det er en kompis av han som jobber gratis for å hjelpe oss. Der ser du hvordan folk fra Nepal er, sier Elin Karlsen.

Lagt ut for salg

Nå har ekteparet Karlsen lagt kiosken ut for salg på finn.no.

– Hvis ingen er interessert, selger vi bare bygget, sier Elin Karlsen.

Hun lover at både lønn og erstatning skal utbetales så snart de får penger. Om dette ender med konkurs, tør hun ikke svare på. Og det kan spøke for forhandlinger med HK til uka: Elin Karlsen hevder å ikke ha sett brevet fra HKs advokat.

22.03.2012
16.12.2013 18:43