– Ulovlig varetelling

Flere dagligvarekjeder skal gjennomføre varetelling 1. nyttårsdag. Stopp en hal, sier Handel og Kontor.
06.12.2011
16.12.2013 17:49

Medlemmer og tillitsvalgte i dagligvarehandelen har tatt kontakt med Handel og Kontor etter at de har fått informasjon om at butikkene skal gjennomføre varetelling 1. nyttårsdag. Må de virkelig jobbe på en helligdag?

Ulovlig

Nei, mener HK. Dette er brudd på arbeidsmiljøloven, skriver forbundet i et brev til Kiwi, som er den kjeden som konsekvent skal telle varer på årets første dag.

– Søndagsarbeid er ikke tillatt, med mindre arbeidets art gjør det nødvendig. Vi anser ikke varetelling for å være av en slik art at det må skje på en søndag, sier Erling Hagen, faglig sekretær i Handel og Kontor.

– Butikkene kan heller ikke pålegge noen overtids- eller merarbeid for å telle varer. Overtidsbestemmelsene i arbeidsmiljøloven er strenge, og varetelling er ikke god nok grunn til å pålegge overtid, sier Hagen.

Frivillig

Kiwis personalsjef Espen Eriksen sier kjeden er avhengig av å telle varebeholdningen tertialvis, og at 1. januar er den eneste muligheten de har til å gjøre dette for å få et mest mulig korrekt resultat. Han avviser også at det er ulovlig å jobbe denne dagen.

– Ut i fra vår tolkning er vi ikke enige i det, sier han til HK-Nytt.

Eriksen presiserer imidlertid at ingen av de ansatte vil bli pålagt å jobbe 1. nyttårsdag.

– Det er fullstendig frivillig å jobbe denne dagen, og det informerer vi alle våre ansatte om, sier han.

Det beroliger ikke Erling Hagen i HK.

– Mange av våre medlemmer opplever det ikke som frivillig. De føler at de blir presset til å stille opp, og at det forventes at de kommer på jobb denne dagen, sier han.

Korps og idrettslag

Espen Eriksen opplyser om at flere og flere av butikkene i Kiwi-kjeden går over til automatisk varetelling. Denne gangen skjer det i 375 av de 524 butikkene.

– Dessuten oppfordrer vi butikksjefene om å bruke idrettslag og korps til denne jobben, sier han.

Eriksen avviser at det er mulig å telle i åpningstiden.

– Det blir for unøyaktig for oss, sier han.

Litt telling i Rema

De andre dagligvarekjedene har ulike planer for den første dagen i året. Rema 1000 forsøker å telle minst mulig på 1. nyttårsdag, opplyser personalsjef Hilde Karlsmyr.

– Vi forsøker å redusere belastningen med varetelling ved å telle deler av varebeholdningen til ulike tider. Men vi er nødt til å dokumentere balansen per 1. januar. Det er umulig å flytte dette til en annen dag, og det er vanskelig å gjøre det i åpningstiden, sier hun til HK-Nytt.

Personalsjefen hevder at arbeid denne dagen er basert på frivillighet, og at mange butikker bruker korps og idrettslag til varetelling.

– Alle jobber med å redusere omfanget av varetellingen, men så lenge kjøpmennene er selvstendig næringsdrivende, kjenner jeg ikke til hvordan de organiserer sin virksomhet. Men vi gir alltid anbefalinger, sier Karlsmyr.

Ulik praksis i Norgesguppen

Dagligvarekjedene Spar og Joker, som i likhet med Kiwi også eies av Norgesgruppen, skal ikke telle varer 1. nyttårsdag. Det gjelder imidlertid bare de butikkene som ikke er eid av selvstendige kjøpmenn, 74 av 274 i Spar-kjeden, og 10 av 449 i Joker-kjeden.

– Vi kan ikke garantere at de kjøpmannseide butikkene ikke teller varer 1. nyttårsdag, men i våre egne butikker skal vi gjøre dette fredag 30.desember, opplyser Kristine Arvin, informasjonssjef i begge kjedene.

I Meny-kjeden skal butikkene, egeneide som kjøpmannseide, ha varetelling enten 1. eller 2. januar. Om det foregår 1. nyttårsdag, er det frivillig for de ansatte, opplyser Hege Rognlien.

Norgesgruppen eier også Ultra, Centra og Jacobs. Disse butikkene kan velge om de vil gjennomføre varetellingen på 1. nyttårsdag, eller før eller etter åpningstiden 2. januar.

– Vi prøver å unngå varetelling 1. nyttårsdag, både av hensyn til de ansatte, men også av økonomiske hensyn, opplyser marketingsjef Hanne Cappelen.

Ulik praksis i Coop

HK-Nytt har ikke oversikt over hvordan de 118 samvirkelagene i Norge organiserer varetellingen. Det har heller ikke Coop.

– Noen hadde varetelling 30. november, noen skal telle første arbeidsdag etter nyttår, og noen har systemer slik at de ikke lenger foretar manuell telling. Vi har ingen myndighet over lagene, men jeg har ingen grunn til ikke å tro at de følger reglene, sier pressesjef Kristin Paus.

1. mai-protest

HK protesterte på samme vis for ikke mange måneder siden. Da ville flere Kiwi-butikker gjennomføre varetelling på 1. mai, arbeidernes internasjonale solidaritetsdag. Respektløst, mente HK, og anmeldte Kiwi til politiet. Saken ble henlagt på grunn av kapasitetsproblemer. Henvendelser til Arbeidstilsynet førte heller ikke fram.

Og varetellingen i mai? Den ble gjennomført som planlagt.

06.12.2011
16.12.2013 17:49