Advokater tapte i retten

HK-medlemmene på advokatkontoret fikk ikke lønnstilleggene de hadde krav på. Dermed endte saken i retten, og sekretærene vant.
04.11.2011
16.12.2013 17:32

eva.ler.nilsen@lomedia.no

Stridens kjerne var fortolkningen av en formulering i tariffavtalen, som ble inngått mellom advokatkontoret og Handel og Kontor i 1995. Advokatene i firmaet Christensen, Ertsaas, Kjøren og Smalås i Steinkjer mente at de ikke var fullt ut bundet av formuleringen “Partene er enige om å følge det til enhver tid gjeldende Statens lønnsregulativ”. Arbeidsgiveren mente det ikke betød å følge lønnsrammen, kun lønnstabellen. Men der tok de feil. I dommen slås det fast at rammene i staten skal følges. Nå vanker det etterbetaling på de fire HK-medlemmene.

Konflikt i fjor

Helt fram til tariffoppgjøret i 2010 har forhandlingene på advokatkontoret vært relativt uproblematiske. Men i fjor ville ikke arbeidsgiveren imøtekomme kravet fra to av de ansatte om ett ekstra lønnstrinn i tillegg til det generelle tillegget. De ville heller ikke gi de ansatte et trinn som følge av ansiennitetsopprykk. Alle kravene var i tråd med statens lønnsregulativ, men arbeidsgiveren nektet å imøtekomme dem.

Det ble gjennomført forhandlinger lokalt, og forhandlinger i samarbeid med HK. Det var umulig å komme til enighet, så det var ingen annen utvei enn å stevne advokatfirmaet for retten, opplyser regionkontorleder Frøydis Elnan ved HK-kontoret i Trondheim. Dommen, som kom i midten av oktober, er nå rettskraftig.

Veldig fornøyd

Tillitsvalgte Eva Myklebust sier til HK-Nytt at hun og de tre kollegene er veldig førnøyde med dommen og at arbeidsgiveren ikke har anket.

- Vi er glade for at vi vant fram, og vi er veldig takknemlige for all hjelpen vi har fått fra Handel og Kontor, sier hun.

Myklebust sier at denne saken viser viktigheten av å være organisert. Hun skulle ønske at de hadde klart å løse det på arbeidsplassen, men når det ikke gikk var det avgjørende å ha en organisasjon i ryggen.

- Vi hadde ikke kommet noen vei på egen hånd, vi hadde i alle fall ikke hatt makt nok til å dra saken for retten. Jeg anbefaler alle å organisere seg og få tariffavtale, sier Eva Myklebust.

Prinsippsak

- Dette er en viktig sak for de bedriftene som har tatt ut de opprinnelige lønnsbestemmelsene i overenskomsten og erstattet de med statens regulativ, sier Frøydis Elnan til HK-Nytt.

Hun er glad på medlemmenes vegne.

- Dette er en prinsipiell viktig seier for oss. Bestemmelsene i en tariffavtale skal gjelde fullt og helt, understreker hun.

LO-advokat Jan Arild Vikan, som har kjørt saken for HK, er også fornøyd, men skulle gjerne vært rettssaken foruten:

- Det er veldig trist at vi måtte gå i retten med en slik sak, som etter min vurdering var ganske opplagt, sier Vikan til Trønderavisa.

Han mener at spesielt advokater burde ha forståelse for betydningen av ordlyden i en avtale, slik denne saken handlet om.

- Utfallet ga seg egentlig selv, sier han.

Anker ikke

Advokatfirmaet bestred også i retten at de var bundet opp mot rammene for resultatet av de statlige lønnsforhandlingene.

- Avtalen må tolkes ut fra en rimelig og fornuftig forståelse. Handel og Kontors fortolkning vil lede til en ubalanse i avtaleforholdet, bemerket Rolf Christensen, som representerte firmaet i retten.

Men advokatfirmaet har tatt dommen til etterretning. De anker ikke.

04.11.2011
16.12.2013 17:32