Skeptisk til Bunnpris-løsning

Det er bare i sjeldne tilfeller at assisterende butikksjefer ikke skal ha overtidsbetaling. Det påpeker Arbeidstilsynet i et brev til Bunnpris.
24.05.2011
16.12.2013 16:13

Mange assisterende butikksjefer i flere dagligvarekjeder, blant annet i Bunnpris, har varslet HK-Nytt om at de ikke får overtidsbetaling. Ifølge Arbeidstilsynet er stillingen som assisterende butikksjef i utgangspunktet verken ledende eller særlig uavhengig, og dermed ikke unntatt arbeidstidsbestemmelsen i arbeidsmiljøloven. Derfor skal de ha kompensasjon for overtidsarbeid.

Må vurdere hver enkelt

Bunnpris har måtte redegjøre for Arbeidstilsynet om hvilken praksis de har for overtids-kompensasjon for sine assisterende butikksjefer, eller NKere som de kalles i denne dagligvarekjeden. Nå har Arbeidstilsynet vurdert redegjørelsen, og sendt Bunnpris et svar. Her heter det blant annet at den enkelte stilling må vurderes, og at det ikke er mulig å unnta hele stillingskategorier fra arbeidstidsbestemmelsene. Det betyr at Bunnpris’ plan om å lage to kategorier assisterende butikksjefer, hvor de i små butikker skal få overtidsbetaling, mens de i de store ikke skal få det, ikke er i tråd med loven.

På vaktliste

I det siste brevet fra Arbeidstilsynet understrekes det at assisterende butikksjefer normalt ikke er ledende stillinger. Det må en helhetsvurdering til for å avgjøre om de er såkalt uavhengige. Riktignok taler Bunnpris’ ordning med at assisterende butikksjefer mottar bonus for at stillingen er uavhengig, men Arbeidstilsynet påpeker at det bare er ett av flere momenter som skal inngå i en slik vurdering. Etter det HK-Nytt kjenner til er det slett ikke alle assisterende butikksjefer i kjeden som får bonus heller. Det som imidlertid vil være en viktigere del av en slik vurdering, skriver Arbeidstilsynet, er i hvilken grad arbeidstakerne står fritt til å styre sin egen arbeidshverdag.

– Inngår du i en vaktplan, er det ikke en uavhengig stilling, sier Harald Sletten, rådgiver i Arbeidstilsynet til HK-Nytt.

De assisterende butikksjefene HK-Nytt har snakket med, står alle på vaktliste.

Veiledning

Brevet fra Arbeidstilsynet er en såkalt veiledning, og ikke den strengere reaksjonen «pålegg», opplyser Sletten. Årsaken til det er Bunnpris’ organisering, hvor en del av butikkene er egne rettsubjekter eid av IK Lykke AS, mens en del er franchisetakere. Det betyr at eventuelle pålegg må gis til den enkelte butikk, etter tilsyn. Det er en langt mer ressurskrevende oppgave enn å forholde seg til et konsern.

Arbeidstilsynet har ingen planer om å forfølge saken.

– Får vi tilbakemeldinger om at Bunnpris ikke har foretatt vurderinger av hver enkelt stilling, eller at de ikke betaler overtid til de som skulle hatt det, kan vi gjennomføre tilsyn og gi eventuelle pålegg. Det vil vi prioritere. Men vi håper Bunnpris vil løse dette på egenhånd, sier Sletten.

24.05.2011
16.12.2013 16:13