DATASKJERM?: Er skjermen på kasseapparatet Wenche Mattson betjener en dataskjerm som gir henne rett til gratis briller? Det skal Direktoratet for Arbeidstilsynet avgjøre.

Wenche trenger briller i kassa – men hvem skal betale?

Når kasseapparatet har blitt en datamaskin, har kassemedarbeiderne krav på databriller. Det mener HK-klubben i Coop Sørvest.
21.01.2016

Direktoratet for Arbeidstilsynet ser i disse dager på saken.

Wenche Mattson var daglig plaget av hodepine på jobben. Hun var overbevist om grunnen til det: Hun strevde nemlig med å se tydelig på skjermen på kasseapparatene som de fikk høsten 2014. Mattson, som jobber ved Coop Obs Amanda i Haugesund, gikk til optiker og fikk bekreftet at hun trengte briller på jobben. Ifølge en offentlig forskrift har ansatte som jobber ved en dataskjerm krav på at arbeidsgiver dekker både synsundersøkelse og utgifter til databriller. Men er skjermen på kasseapparatet en dataskjerm? Det mener i alle fall Wenche Mattson.

Sjefen sa nei

Det viste seg at også tre andre kolleger i Coop Sørvest hadde behov for briller i kassa. De søkte om å få dekket utgiftene, slik de visste at kollegene på kontoret fikk. Men ledelsen avslo søknadene. Skjermene på kasseapparatene er ikke dataskjermer, mente de.

Mattson og de tre kollegene spurte hovedtillitsvalgt Ann Karin Simonsen i Coop Sørvest til råds. Simonsen var enig med dem, skjermene på kasseapparatene er dataskjermer. Hun henvendte seg til Arbeidstilsynet, og fikk til svar at «arbeid ved elektroniske dataskjermer vil være likestilt som arbeid ved dataskjermer og regelverket vil gjelde».

Prinsipiell avklaring i vente

I et møte i samarbeidsutvalget ved bedriften i mai i fjor henviste hovedtillitsvalgt Simonsen til Arbeidstilsynets svar, og ba om at de som jobber i kassene skal få dekket utgiftene til briller av bedriften. Det fikk de ikke gjennomslag for. I en e-post til HK-Nytt skriver personalsjef Anne Elise Rydén at Coop Sørvest har nedfelt egne retningslinjer for dekning av kostnader til databriller. De følger gjeldende lov- og regelverk. I en tidligere forskrift var arbeid med kasseapparater unntatt regelen om dekning av databriller. Selv om forskriften er erstattet med en annen og unntaket ikke nevnes, har Arbeidstilsynet skriftlig bekreftet at det ikke var ment å bety noen realitetsendring på området. Det har Coop Sørvest valgt å forholde seg til, skriver Rydén.

Direktoratet for Arbeidstilsynet har imidlertid denne saken til behandling, og det er ventet at de kommer med en prinsipiell avgjørelse i nær framtid. Avgjør de at også butikkansatte som jobber ved skjermer på kasseapparater har rett til å få dekket utgifter til databriller, vil det trolig føre til at mange butikkansatte gjør krav på det.

Kjøpte briller selv

Wenche Mattson kunne ikke vente til saken er avgjort. Hun har forlengst gått til anskaffelse av briller, og har betalt for dem selv. I første omgang forsøkte hun progressive briller, men det fungerte ikke for henne. Nå har hun briller tilpasset skjermen i kassa.

– Jeg ser kundene greit over brilleglassene. Det viktigste er at jeg ser godt på skjermen, sier Mattson.

Brillene bruker hun bare på jobben. Og hodepinen? Den er borte.

Dette sier forskriften:

• Arbeidstakere som jevnlig og som i en betydelig del av sitt arbeid arbeider ved dataskjerm, skal få tilbud om undersøkelse av øyne og syn foretatt av en person med nødvendige kvalifikasjoner:

• Arbeidstakerne skal ha rett til undersøkelse hos øyespesialist dersom utfallet av undersøkelsen og prøvene nevnt i første ledd gjør det nødvendig.

• Dersom utfallet av prøven eller undersøkelsen gjør det nødvendig, og dersom vanlige synskorrigerende hjelpemidler ikke kan benyttes, skal arbeidstakerne få spesielle synskorrigerende hjelpemidler som egner seg for vedkommende arbeid.

• Utgifter til spesielle synskorrigerende hjelpemidler skal dekkes av arbeidsgiver.

Kilde: Forskrift om organisering, ledelse og medvirkning, paragraf 14.4., Arbeids- og sosialdepartementet

EKSPERTEN AVGJØR: Trenger du en slik? Spør en optiker om råd.

Anette Hobæk Ravnsborg

Lite kjent rettighet

Bare halvparten av norske arbeidstakere kjenner til at de har rett til å få dekket utgifter til synsundersøkelse og databriller av arbeidsgiveren.

Den andre halvparten, i alle fall 48 prosent, vet ikke om det, ifølge en spørreundersøkelse gjennomført for Norges Optikerforbund. Det melder nyhetsbyrået Newswire.

Enda dårligere står det til blant de yngre, bare en av tre kjenner til denne rettigheten.

– Det er overraskende mange som ikke vet om denne over 20 år gamle bestemmelsen. Mange arbeidsgivere er nok heller ikke klar over den, sier generalsekretær Hans Torvald Haugo i Norsk Optikerforbund.

Arbeidsgiverne er ikke pliktig til å dekke ordinære briller, bare de du har behov for når du sitter foran dataskjermen. Ifølge optikerforbundet gjelder det oftest personer som har passert 40 år. Lurer du på om du trenger databriller? Det er det optikeren som avgjør. Og arbeidsgiveren skal dekke både synsundersøkelsen og databrillene.

Ifølge optikerforbundet bruker bare 14 prosent av norske arbeidstakere en databrille som betales av arbeidsgiveren. 18 prosent til mener selv at de har bruk for det, skriver Newswire.

– Det er godt dokumentert at mange får plager av omfattende skjermarbeid. Studier konkluderer med en andel på opptil 60-70 prosent, sier dosent Magne Helland ved Institutt for optometri og synsvitenskap ved Høgskolen i Buskerud og Vestfold til Newswire.

21.01.2016

Dette sier forskriften: