TAPTE IGJEN: HK-tillitsvalgte Glenn Vinjor og Gunnar Holm, leder i Flyarbeidernes forening, tapte i Arbeidsretten.

SAS Spirit-ansatte satt lovlig ned i lønn

Arbeidsretten gir SAS medhold i at de kunne si opp særavtalen med de ansatte da de omorganiserte.
26.10.2015

Nok en runde i rettssalene er over for 129 tidligere ansatte i flyfraktselskapet SAS Spirit. Også denne gangen må de notere seg et tap.

Dette er saken: Våren 2012 ble SAS Spirit overført til søsterselskapet SAS Ground Handling (SGH). De ansatte i de to selskapene var omfattet av samme tariffavtaler, med ett unntak. Særavtalene i SAS Spirit ga de ansatte høyere lønn enn i SGH. Men da selskapene ble slått sammen, sa arbeidsgiverne opp særavtalen. Det førte til at de ansatte ble satt ned i lønn, over natta.

Protesterte

De ansattes fagforeninger, Fellesforbundet, Handel og Kontor og Parat protesterte. De mente at oppsigelsen av særavtalen ikke var i tråd med lovverket, og stevnet arbeidsgiverne for retten. Saken ble behandlet i Øvre Romerike tingrett høsten 2013. De ansatte tapte. Dommen ble anket til Eidsivating lagmannsrett, men i mellomtiden stevnet LO NHO og SAS for Arbeidsretten. Saken ble behandlet i september i år. Fagforeningene tapte også i Arbeidsretten.

Dissens

Dommerne er ikke enige. Et flertallet har imidlertid, under tvil, frikjent arbeidsgiverne.

– Dommen bekrefter at bedriften har operert i en gråsone, sier LO-advokat Nina Kroken.

Gunnar Holm, leder i Flyarbeidernes fagforening, mener dommen både er svak og uriktig. Han håper lagmannsretten vil gi de ansatte medhold. Saken skal etter planen behandles her 9. og 10. desember.

26.10.2015