Ath Thorn (t.h) og Kong Arshit fra fagforeningen C.CAWDU mottok Arthur Svensson-prisen i Oslo. Her sammen med utviklingsminister Heikki Holmås

Pris for heltemodig kamp

Fagforeningen for tekstilarbeidere i Kambodsja kjemper daglig en tøff kamp for faglige rettigheter, høyere lønn og levelige arbeidsvilkår. I dag mottok fagforeningen Arthur Svensson-prisen.
14.06.2012
27.08.2015 20:00

Ath Thorn og Kong Athit, henholdsvis president og visepresident i fagforeningen C. CAWDU, hadde tatt turen til Norge for å motta prisen for sitt faglige arbeid i Kambodsja. Tekstilindustrien er landets største, med en klar overvekt av kvinnelige arbeidere. De jobber 12-timers dager til luselønn. Men ting har blitt bedre de siste 20 årene, mye takket være fagforeningen for tekstilarbeiderne.

Kjempet fram minstelønn

I 2010 deltok hele 200.000, fire ganger så mange som er medlemmer i fagforeningen, i en nasjonalstreik. De fikk regjeringen til bords, og klarte å presse fram et krav om minstelønn på 61 dollar i måneden.

– Vi vet det ikke er nok, men vi er likevel stolte av jobben vi har gjort så langt. Målet er 120 dollar i måneden, fortalte fagforeningens president Ath Thorn til de fremmøtte i Oslo Kongressenter.

Fortsetter kampen

Det er nemlig ingen spøk å drive fagforening hjemlandet. Fagforeningsaktivister er blitt arrestert og utsatt for vold. Av myndigheter og bedriftsledere blir de sett på som problemmakere. Rettssystemet er preget av korrupsjon. C. CAWDU er en av svært få uavhengige fagforeninger i Kambodsja.

– Vi er stolte over det vi holder på med. Vi skal fortsatt stå på krava, og vil imøtegå motparten med dialog. Dette er en viktig dag for oss, vi er beæret. Denne prisen vil gi oss motivasjon til å fortsette det viktige arbeidet, sa Thorn i sin takketale.

Luselønn

Arthur Svensson-prisen ble stiftet av LO-forbundet Industri Energi, og ble i år delt ut for tredje gang. En kompetent jury med tidligere LO-topper og nåværende Norsk Folkehjelp-topper hadde bestemt seg for den kambodsjanske fagforeningen blant over 70 kandidater fra store deler av verden.

– Denne prisen går til mennesker som kjemper en farlig og heltemodig kamp. Vold og arrestasjoner er en del av hverdagen. Produksjon av klær er landets viktigste eksportvare, men arbeiderne sitter igjen med luselønn, sa Leif Sande.

– Kjedene har ansvar

Han langet ut mot de store kleskjedene, som selger billige klær laget under uverdige forhold i fattige land. Sande mener klesgigantene må ta et oppgjør med seg selv.

– Nå må de store kleskjedene ta sitt ansvar. Vi krever levelønn for de ansatte, og at de har rett til å organisere seg. Vi må si nei til brudd på faglige rettigheter og menneskerettigheter, sa Sande, og fastslo:

– Vi vil ha rettferdige klær!

Utviklingsminister Heikki Holmås (SV) hadde selv ringt Leif Sande dagen i forveien for å få lov til å møte prisvinnerne. Holmås skrøt av fagforeningens arbeid for både faglige rettigheter og menneskerettigheter i hjemlandet. Utviklingsministeren mener fagforeninger spiller en nøkkelrolle i utviklingen av et samfunn.

– Høyresida mener vekst er tilstrekkelig, men uten en sterk fagforening vil vi ikke få en rettferdig fordeling i noe land, sa Holmås.

simen.aker.grimsrud@lomedia.no

14.06.2012