TIL RETTEN: Oslo tingrett vil avgjøre om Morten Aasen ble usaklig oppsagt.

Martin Guttormsen Slørdal

Oppsagt møter Coop Norge i retten

Tidligere klubbleder Morten Aasen mener seg usaklig oppsagt.
10.03.2014

Tirsdag morgen møtes Coop Norge Handel og Morten Aasen i Oslo tingrett. Det er satt av fire dager til oppsigelsessaken.

– Vil bli kvitt meg

Da lagerbedriften Coop Norge Handel flyttet fra Grorud til Gardermoen i fjor høst, ble nesten halvparten av de ansatte overtallige. Morten Aasen, tidligere klubbleder med 18 års ansiennitet, fikk imidlertid tilbud om jobb som operatør på det nye lageret. Det mente Aasen var et dårlig og useriøst tilbud, og takket nei. Aasen mener bedriften med dette tilbudet forsøkte å kvitte seg med ham. Det har bedriften avvist.

I august i fjor ble Aasen oppsagt. Med hjelp av HK og LO har han altså stevnet Coop Norge Handel for usaklig oppsigelse.

Forlikstilbud

I januar møttes partene til såkalt rettsmekling. Der tilbød arbeidsgiveren et forlik, tilsvarende 13,5 månedslønner, omlag 445.000 kroner, mot at Aasen sluttet i jobben umiddelbart. Det takket Morten Aasen nei til.

– Jeg satte 16 månedslønner som et minimum om jeg skulle fravike prinsippene mine. Jeg tar til etterretning at vi ikke ble enige, så får vi heller møtes i retten, sa han til HK-Nytt etter at rettsmeklingen var over.

Aasen jobber fortsatt i Coop Norge Handel mens saken pågår, slik loven gir ham rett til.

Følg saken på hk-nytt.no.

10.03.2014