DAGENS HØYDEPUNKT: Det synes Jørulf Wenn om matpausen. Presis klokka 11 begynner kantina å fylles opp av sultne ansatte.

Martin Guttormsen Slørdal

Mat skal dem ha!

Uten mat og drikke duger arbeidsfolk ikke. Men hvilke regler gjelder for spisepausen?
29.04.2016

martin.slordal@lomedia.no

Når du kjenner at magen rumler og konsentrasjonen svikter, er det kanskje på tide å få i seg dagens lunsj før du fortsetter dagsverket ditt. Men hvilke lover og regler gjelder når du setter deg ned på pauserommet eller i kantina? Hvor lenge kan du sitte og tygge i deg maten, og skal du ha betalt for pausen?

Dagens høydepunkt

Hos Byggmakker Gunvald Johansen i Bodø tikker klokka mot elleve. Inne i kantina er det dørgende stille. Bare kantinemedarbeiderens kutting av grønnsaker kan høres. Men på fem minutter fylles bord og stoler opp, og kantinas stillhet drukner i latter, summing og klirrende glass.

Jørulf Wenn er lagermedarbeider og tillitsvalgt for HK-medlemmene i butikken og på lageret. For ham er lunsjen et av dagens høydepunkter.

– Det er godt å sette seg ned her med kollegene og snakke litt skit, sier Wenn til HK-Nytt.

Krav på pause

Arbeidsmiljøloven slår fast at arbeidstakere har krav på minst én pause dersom den daglige arbeidstiden overstiger fem og en halv time. Er arbeidstiden på minst åtte timer, skal pausen være minst en halv time lang.

Jørulf Wenn jobber åtte timer per vakt og de ansatte har tilgang til egen kantine. Da kan vi krysse av for to kriterier i arbeidsmiljøloven som regulerer pauser. Nemlig hvor lang arbeidsdagen er og om det finnes et tilfredsstillende pauserom i nærheten.

– Kantina vår er veldig fin og den har en
ukemeny. I dag er det fredag og da er det stekte kjøttkaker og kjøttpølser. Det er godt å slippe unna den kjedelige matpakka, humrer Wenn og forsyner seg.

Wenn og kollegene trenger ikke å være tilgjengelige for arbeidsgiver den neste halvtimen. Dersom Wenn hadde en jobb hvor han ikke fritt kunne forlate arbeidsplassen eller at pauserommet ikke var tilfredsstillende, skulle pausen vært betalt, ifølge loven.

Sosial halvtime

De ansatte hos Byggmakker Gunvald Johansen i Bodø har tariffavtale. Det er NHOs butikk- og standardoverenskomst som er gjeldende her i gården. Konsernet har også en egen supportavdeling som ligger i et bygg ved siden av lageret og butikken. Der er HK-medlem Lena Nygård ansatt som økonomimedarbeider. Hun synes det er godt med et avbrekk i arbeidsdagen. Hva Lena gjør i pausen sin er opp til henne. Hvis hun må et ærend i en butikk, så gjør hun det. Som regel går hun til kantina.

– Jeg tar ikke med telefonen når jeg spiser, det er godt å sette seg ned og prate med kollegene og lufte hodet, sier Lena Nygård.

Både Jørulf og Lena sier at på arbeidsplassen deres er det ikke noe problem å forskyve matpausen hvis noe uforutsett dukker opp.

Tariffavtalen er bedre

Erling Hagen, faglig sekretær i Handel og Kontor, sier at arbeidsplasser som er omfattet av tariffavtaler har bedre vilkår for
spisepausen enn hva arbeidsmiljølovens bestemmelser sier. Med den såkalte Landsoverenskomsten mellom Handel og Kontor og Virke er de ansatte garantert en pause på minst en halv time, selv om arbeidstiden ikke skulle være på åtte timer, opplyser Hagen om. Han forteller at det også er noen grupper butikkansatte som har krav på betalt spisepause.

– De som for eksempel jobber alene i butikk på kjøpesenter har krav på betalt spisepause. De må være tilgjengelige for arbeidsgiver hele arbeidsdagen og de må spise innimellom ekspedering av kunder. Da blir matpausen å regne som en del av arbeidstida, sier Erling Hagen.

Halvtimen hos Byggmakker Gunvald Johansen i Bodø er straks over, og de ansatte må tilbake til arbeidet. Dagens høydepunkt er over for denne gang.

Spisepauser:

•Arbeidsmiljøloven:

«Arbeidstaker skal ha minst én pause dersom den daglige arbeidstiden overstiger fem og en halv time. Pausene skal til sammen være minst en halv time hvis den daglige arbeidstid er minst åtte timer. Dersom arbeidstaker ikke fritt kan forlate arbeidsplassen under pausen, eller der det ikke finnes tilfredsstillende pauserom, skal pausen regnes som en del av arbeidstiden. Når forholdene gjør det nødvendig, kan pausen forskyves.»

•Tariffavtalene:

Landsoverenskomsten mellom Handel og Kontor og Virke: «Fastsettelse av arbeidstidsrammen for bedriften og inndelingen av den daglige arbeidstid med faste spisepauser av minst en halv times varighet, fastsettes etter forhandlinger og særskilt avtale mellom bedriften og personalet ved dets tillitsvalgte.»

Butikk- og standardoverenskomsten mellom HK og NHO: «Når den daglige arbeidstid er lengre enn 5 timer, skal funksjonærene ha en hvile- og spisepause av en halv times varighet. Er arbeidstiden 5 timer eller kortere, kan pausen reduseres til 15 minutter. Er arbeidstiden 3 timer eller kortere, bortfaller pausen i sin helhet.»

29.04.2016

Spisepauser: