TJENER FETT: Ole Erik Almlid i NHO (f.v.), Idar Kreutzer i Finans Norge og Anne-Kari Bratten i Spekter får flere millioner kroner inn på lønnskontoene hvert år.

Martin Guttormsen Slørdal, Ole Palmstrøm, Ole Palmstrøm

Lønn, pensjon og styrehonorarer:

Dette tjener lederne i de største arbeidsgiverorganisasjonene

NHO-direktør Ole Erik Almlid tjener 4 millioner kroner i året – mer sju ganger så mye som snittlønna til en industriarbeider.
13.12.2022
13.12.2022 14:33

katharina@lomedia.no

Hvor stor lønnsøkning du får avhenger av hva partene i arbeidslivet blir enige om. På den ene siden av forhandlingsbordet sitter arbeidstakerorganisasjonene som kjemper for høyere lønn til medlemmene sine. På motsatt side sitter arbeidsgiverne som ofte vil holde igjen på lønnsutgiftene.

Men hva tjener egentlig sjefene som forhandler om lønna vår? Nylig publiserte HK-Nytt en artikkel om hva lederne i ni LO-forbund tjener.

Nå har vi gjort et dypdykk i hva lederne i de fem største organisasjonene på arbeidsgiversiden tjente i 2021. Lønn, godtgjørelser, pensjon og styrehonorar er inkludert i oversikten.

Tjener sju ganger mer enn en ansatt

Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO) måtte ut med 4,8 millioner kroner til administrerende direktør Ole Erik Almlid (53) i fjor. I tillegg til lønna på fire millioner kroner, hadde NHO utgifter til ulike godtgjørelser til direktøren på 233.000 kroner og rundt 550.000 kroner i pensjonsutgifter.

For å sette det hele i perspektiv tar vi utgangspunkt i en gjennomsnittlig industriarbeiderlønn på 524.500 kroner i året. Almlid tjente faktisk mer enn sju ganger så mye som snittlønna til en ansatt i industrien.

Får 280.000 kroner i styrehonorar

Tett bak NHO-direktøren kommer administrerende direktør Idar Kreutzer (60) i Finans Norge. Arbeidsgiverorganisasjon for bank- og forsikringsbransjen må ut med omtrent 4,6 millioner kroner i lønn, godtgjørelser og pensjon til direktøren. Men Kreutzer tjener mer enn det. Han er også styreleder i forlaget Aschehoug, et verv som honoreres med 280.000 kroner i året.

Det er store variasjoner i inntektene til sjefene på arbeidsgiversida. På «bunn» med 1,9 millioner kroner i året finner du direktør Lasse Hansen (64) i kommunesektorens interesse- og arbeidsgiverorganisasjon KS.

Direktør-skifte

I løpet av 2022 gikk Ivar Horneland Kristensen (54) av som direktør i Virke, og Bernt Apeland (57) tok over som øverste leder. Tallene i artikkelen er basert på årsregnskapene fra 2021, og HK-Nytt har ikke hentet inn informasjon om lønnsvilkårene til Apeland.

Anne-Kari Bratten har vært administrerende direktør i Spekter i ti år. Arbeidsgiverorganisasjonen hadde 3,2 millioner kroner i utgifter til lønn, pensjon og godtgjørelser til Bratten i 2021.

13.12.2022
13.12.2022 14:33