FORSVINNER: Åhléns-butikken i Grensen i Oslo legges ned allerede 29.august. I løpet av to år forvinner alle butikken i Norge.

Åhléns legger ned butikkene i Norge

23 HK-medlemmer kan miste jobben.
24.08.2015

De 32 norske butikkene i den svenske interiørkjeden skal legges ned i løpet av to år. Dette bekrefter informasjonsarbeider i Åhléns, Monica Hultgren, overfor VG. I kjeden er det totalt 270 ansatte som risikerer å miste jobben.

– Åhléns har tatt en strategisk beslutning om å satse hovedsakelig på det svenske markedet og på kjernevirksomheten som er varehusene, skriver hun i en e-post til avisa.

Får god informasjon

Handel og Kontor har en tariffavtale i butikkjeden, i Kristiansand. Mer enn 20 HK-medlemmer jobber i denne og andre butikker rundt omkring i landet. HK-medlem Kirsten Geiro, som jobber hos Åhléns i Kristiansand, sier at de ansatte der har blitt informert om nedleggelsen i god tid i forkant.

– Det har vært god informasjon fra hovedkontoret til Åhléns hele veien, og jeg føler at vi ansatte blir godt tatt vare på, sier hun til HK-Nytt.

Skal samarbeide med Nav

I en pressemelding fra interiørkjeden står det at samtlige medarbeidere er informert om forholdene, og at Åhléns vil samarbeide med Nav for å hjelpe de som mister stillingene med å finne nye jobber.

– Vi kommer til, i den grad det går, å forsøke å få en ny aktør til å ta over butikklokalene, og også gi muligheter for våre ansatte å søke jobb der, forteller Hultgren til VG.

martin.slordal@lomedia.no

24.08.2015