– Stort løft for lavlønte damer

Garantilønnsordning og et solid lønnsløft er hva HK-medlemmene på Butikkoverenskomsten kan se fram til etter at HK og NHO har forhandlet ferdig.
01.06.2010
16.12.2013 13:26

eva.ler.nilsen@lomedia.no

– Dette er et skikkelig løft for dem som ligger på minstelønnssatsene, og det er flest kvinner. Mange av dem får nå 6,50 kroner i timen i lønnstillegg. De andre får 5 kroner, og det er vi veldig godt fornøyd med, sier faglig sekretær Sissel Weholdt i Handel og Kontor.

På høy tid

Det er ansatte i utsalgene til produksjonsbedrifter som omfattes av Butikkoverenskomsten mellom HK og NHO. For eksempel VVS-forhandlere, gullsmeder og bakerier. I mange år har disse sakket akterut lønnsmessig i forhold til butikkmedarbeidere i bedrifter innenfor HSH og Samfo. Det aktet HK å gjøre noe med i årets lønnsforhandlinger. Forbundet mente tiden var overmoden, ikke minst fordi HK og NHO har en protokoll fra 1997 som sier at ”partene er enige om at det er av felles interesse at Butikkoverenskomsten virker konkurransenøytral i forhold til Landsoverenskomsten (med HSH, red.anm)”.

Denne protokollen ble hentet fram i nattens forhandlinger, som endte med enighet.

HK er fornøyd

Sissel Weholdt, som var med i forhandlingene med NHO, synes HK lyktes med å rykke Butikkoverenskomstens lønnsbestemmelser et skritt nærmere de andre avtalene i handelen.

– Nå har vi fått til kronetillegg på satsene som ligger 2 kroner over resultatet i HSH-oppgjøret. I tillegg har vi fått innført en garantilønnsordning i denne tariffavtalen som ligner på den vi har med de andre arbeidsgiverforeningene. Det var veldig viktig å få sikret en jevn lønnsutvikling også for medlemmene på denne overenskomsten, sier hun til HK-Nytt.

Garantert justert

HK har i mange år hatt en garantilønnsordning med HSH og Samfo. Den sikrer en lønnsjustering av minstelønnssatsene per 1. februar ut fra et statistikkgrunnlag som partene er enige om. Disse ordningene ble videreført i årets forhandlinger.

Butikkoverenskomsten har ikke tidligere hatt en slik garantilønnsordning, og i år krevde derfor HK at det skulle innføres. Det fikk de til slutt gjennomslag for, men da med virkning fra 1. april 2011. – Garantiordningen med NHO er annerledes enn de med HSH og Samfo fordi det er ulike tall som skal legges til grunn. Men formelen er omtrent den samme, sier Weholdt og forklarer: NHOs lønnsstatistikk for kategorien butikkmedarbeider skal legges til grunn. Hvis det viser seg at høyeste minstelønnssats i Butikkoverenskomsten ligger under 90 prosent av dette nivået, så skal den justeres opp.

Vil gi uttelling

HK har allerede regnet på det. Selv med 2008-tall lagt til grunn viser det seg at HK-medlemmene som ligger på satsene har mye å hente. – Og det geniale er at denne justeringen skal skje i tillegg til generelle tillegg. Garantiordningen er dermed en sikkerhetsventil når det gjelder lønnsutviklingen i dette området, understreker Sissel Weholdt.

Neste vår blir den første prøvesteinen. Med lønnstall for 2010 skal HK beregne lønnsjustering for medlemmene sine. Dersom det viser seg at ordningen ikke fungerer etter planen, vil den bli gjenstand for en ny runde i 2012. – Ja, det er det åpning for. Nå må vi teste hvordan denne slår ut for våre medlemmer. Hvis den viser seg ikke å være perfekt, skal vi forhandle om den på nytt, ikke minst med den nevnte protokollen i hånd, sier Weholdt.

Nå skal medlemmene si sitt om forhandlingsresultatet. Uravstemningsfristen er satt til 14. juni.

01.06.2010
16.12.2013 13:26