– Slaveri i Ryanair

Lønna er så dårlig i Ryanair at en av de ansatte kaller det slaveri. HK kaller det sosial dumping.
13.10.2011
16.12.2013 17:19

Mark Puglisi, som inntil nylig har jobbet som kabinansatt i Ryanair og hatt base på Rygge i Østfold, fikk i gjennomsnitt utbetalt 11.000 kroner i måneden, altså om lag 150.000 kroner i året. Det forteller han til nrk.no. Nettstedet skal sitte på dokumentasjon fra flere av de ansatte som viser at de har tilsvarende lav lønn.

– De som jobber i Ryanair i Norge har en helt utrolig situasjon. De tjener så lite at de iblant har oppsøkt veldedige organisasjoner for å få mat. Enkelte har sneket på toget på vei til jobb for å spare penger. Det er slaveri, sier Puglisi til nettstedet.

Han er nå medlem i HK.

Satt i system

Det er ikke ulovlig å tjene lite i Norge. Men å lønne folk langt under tarifflønn blir ofte omtalt som sosial dumping. Også av Handel og Kontor.

– Ryanair-regimet er sosial dumping satt i system, det er hele forretningsprinsippet deres, sier HK-nestleder Peggy Hessen Følsvik til HK-Nytt.

– Det er de ansatte som betaler for de billige flybillettene gjennom dårlige lønns- og arbeidsvilkår. Lønnsnivået er så lavt at vi ikke kan godta det, sier hun.

Før og etter skatt

Ryanairs toppsjef, Michael O’Leary, avviser at lønningene er så lave i det irske flyselskapet.

– Det stemmer ikke. Våre tall viser at seniorkabinansatte tjener over 31.000 euro i året, mens junioransatte har et snitt på 24.000. Det går ikke an å se på enkelte lønnsslipper til de ansatte og si noe om det totale nivået, sier O'Leary til nrk.no.

Omregnet i norske kroner hevder altså O’Leary at de kabinansatte tjener minst 185.000 kroner i året. HK-Nytt forutsetter at det er før skatt, mens den lønna Puglisi oppgir er etter skatt.

Irsk lønn, norske priser

Skatt er også et element i saken. De Ryanair-ansatte betaler skatt til Irland, selv om de bor og jobber ut fra Norge.

– De ansatte det er snakk om her må bo i nærheten av Rygge. Det har de kontraktfestet. Det betyr at de må forholde seg til norske priser på bolig og andre levekostnader. Samtidig er de ikke en del av det norske velferdssystemet, og har verken rett til sykepenger eller arbeidsledighetstrygd, sier Peggy Hessen Følsvik.

Uavklart

Om de ansattes arbeidsforhold er underlagt norsk lov, er omstridt. Handel og Kontor fører i disse dager en sak i det norske rettssystemet på vegne av et annet medlem, som har fått sparken fra Ryanair. Moss tingrett har avvist oppsigelsessaken, og hevder at den må gå for irske domstoler. Det er HK uenig i, og har anket saken til lagmannsretten. Det er ennå ikke klart når saken kommer opp.

Handel og Kontor har også bedt om et møte med Arbeidsdepartementet om forholdene i Ryanair. Møtet vil finne sted om kort tid.

13.10.2011
16.12.2013 17:19