Vil vurdere franchiselov

Matkjedeutvalget vil vurdere en egen franchiselov. Det er Handel og Kontor glad for.
13.04.2011
16.12.2013 15:55

Som ett av mange tiltak for å begrense de fire store dagligvarekjedenes markedsmakt ønsker matkjedeutvalget, som la fra sin innstilling i dag, å vurdere en egen franchiselov.

– Franchise er kommet for å bli, og er et viktig instrument, ikke minst for kjøpmenn med lite kapital. Men det som har vært problemet er konflikter om betingelsene til franchisetakerne, sa utvalgsleder Einar Steensnæs da han presenterte rapporten i formiddag.

Dissens fra HSH

Av den grunn mente utvalget at det kan være fornuftig med en franschiselov, slik Sverige, Frankrike og USA har.

– Jeg er klar over at fagbevegelsen vil bruke en slik lov til å bedre bedriftsdemokratiet, men det ligger utenfor dette utvalgets rapport, sa Steensnæs på pressekonferansen.

HSH-direktør Thomas Angell har sittet i utvalget. Han har imidlertid tatt dissens i dette spørsmålet.

– Vi synes franchise er en god form for handel, som gjør det lett å etablere seg. Arbeidstakerrettighetene er like, enten vi snakker om franchise eller andre driftsformer. De ansatte har kliss like muligheter til for eksempel tariffavtaler. Det er dumt å lovregulere dette, sier han til HK-Nytt.

Mangler innflytelse

Handel og Kontor har lenge ønsket seg en franchiselov, så forslaget er som musikk i forbundets ører.

– Dette handler om makt, på lik linje med de andre spørsmålene matkjedeutvalget har behandlet. Tillitsvalgte har stor mangel på makt i dagligvarekjedene. I produksjons- og grossistleddet er de ansatte godt representert, men hakket høyere opp i matkjeden, i dagligvarekjedene, er det mangel på både innsyn og innflytelse, sier Peggy Hessen Følsvik, nestleder i HK.

Hun mener det gjelder franchisebedriftene i minst like stor grad.

– De ansatte mangler innsyn og muligheter til å påvirke der beslutningene fattes, nemlig hos franchisegiveren, sier hun.

Høring

Rapporten fra matkjedeutvalget vil danne grunnlaget for en høring, som vil ha frist i november. Det opplyste landsbruksminister Lars Peder Brekk på pressekonferansen. HK ser fram til å få sagt sin mening også i høringsrunden.

– Vi ønsker oss en franchiselov som sikrer de ansatte de samme rettighetene og mulighetene som i bedrifter med andre driftsformer, sier Følsvik til HK-Nytt.

Positiv til handelslov

Handel og Kontor er også positivt innstilt til den foreslåtte handelsloven som skal sikre god handelsskikk i dagligvarebransjen.

–Den nye loven høres interessant ut. Den legger opp til større åpenhet, og skal motvirke hemmelighetskremmeriet som også preger forholdet til de ansatte. Slike tilstander vil vi ikke ha noe av i en bransje som omsetter for 166 milliarder kroner i året og har 90.000 til 100.000 ansatte, sier hun.

13.04.2011
16.12.2013 15:55