Uenige om søndagsåpent

Oslo Handelsstands Forening møter motstand. Ikke alle butikkeiere ønsker å utvide åpningstidene.
24.11.2011
16.12.2013 17:42

I går skrev HK-Nytt om Oslo Handelsstand Forening som ønsker å kvitte seg med lovverket som regulerer åpningstidene i varehandelen. Markedet bør regulere dette, heter det fra den kanten. Ifølge en spørreundersøkelse som foreningen har fått gjennomført, er halvparten av innbyggerne i Oslo og Akershus positive til at butikkene holder åpent sju dager i uka. Hviledagen kan også brukes til shopping, mener Oslo Handelsstands Forening.

For dyrt og dårlig

Handel og Kontor ønsker å skjerme sine medlemmer i varehandelen mot søndagsarbeid, og er ikke interessert i en slik utvikling. Det er heller ikke Majorstuen og Bogstadveien næringsforening, som representerer 300 butikker i nettopp dette området av Oslo. De ønsker seg heller ikke søndagsåpne butikker.

– Det er ikke gjennomførbart, du får ikke næringen med på det. Det blir for dyrt å ha de ansatte på jobb på søndager, sier Andreas Melander, daglig leder i næringsforeningen til HK-Nytt.

Søndagsåpne butikker betyr også at eierne selv må jobbe. For Melander avviser at det å ha bare studenter på jobb er en brukbar løsning.

– De enkeltstående butikkene kan ikke ha bare studenter på jobb, vi må ha ekspertisen på plass, sier han.

Frykter nedlegging

Melander frykter at søndagsåpne butikker vil bety kroken på døra for butikkene som ikke tilhører en kjede.

– De store kjedene og kjøpesentrene vil nok ha søndagsåpent, men det vil gå utover småbutikkene. De vil tape i konkurransen og vil måtte legge ned, tror Melander.

Han mener det holder at storkiosker og bensinstasjoner holder åpent på søndager.

– Folk har ikke mer penger å handle for selv om åpningstidene er lengre, sier han.

Ikke entydig

Bente Tandberg, regionkontorleder i HKs region Øst, er glad for å høre at Majorstuen og Bogstadveien næringsforening er av samme oppfatning som Handel og Kontor.

– Dette er i tråd med de signalene vi har fått fra flere arbeidsgivere. Bildet er ikke entydig. Dette viser at det ikke bare er vi i HK som er negative til utvidede åpningstider, sier hun.

24.11.2011
16.12.2013 17:42