Til kamp mot klasebomber

Fred er hovedtema på UNI-kongressens andre dag. Peggy Hessen Følsvik fra HK bruker anledningen til å kreve internasjonalt forbud mot miner og klasebomber.
11.11.2010
14.12.2013 12:32

eva.ler.nilsen@lomedia.no

nina.hanssen@lomedia.no

Det er i høst 65 år siden Nagasaki ble bombet. Når UNI-delegatene denne uka er samlet i byen til kongress, er det med et ønske om fred. HK-nestleder Peggy Hessen Følsvik synes det er en god anledning til å sette kampen mot landminer og klasebomber på sakskartet.

Jobb aktivt

Følsvik oppfordrer alle delegatene til å jobbe aktivt for at flest mulig land skal undertegne både personellminekonvensjonen og klasebombekonvensjonen. – Disse to konvensjonene forbyr bruk, produksjon, lagring og salg av disse grusomme våpnene. På veien mot en tryggere verden er det derfor et felles ansvar for å sikre at det globale sivile samfunn fortsetter å jobbe målbevisst mot disse. Vi ber derfor alle delegater om å mane sine respektive regjeringer til å signere og ratifisere disse konvensjonene så fort som mulig, sa Følsvik til forsamlingen da hun entrer talerstolen i dag.

HK-nestlederen håper også at UNI-kongressen kan vedta en egen resolusjon om saken. – Det er nesten en selvfølge når vi møtes i en by med historie som Nagasaki, men det vil også synliggjøre at vi er medlemmer av en organisasjon med store ambisjoner, sa Peggy Hessen Følsvik.

– Det nytter

Finn Erik Thoresen fra Norsk Folkehjelp var invitert som gjestetaler for å snakke om den norske organisasjonens innsats for å forby miner og klasevåpen. – Selv om mange ikke trodde vi skulle greie dette, så klarte vi å få et forbud. Nå har 157 land undertegnet på landsminekonvensjonen, mens 37 land har sagt at de ikke vil. Blant dem USA, Russland, Kina og Burma. Nå må dere som kommer fra disse landene presse ekstra på regjeringene. Det haster, oppfordret han.

Thoresen viste til at det hver dag drepes og lemlestes folk av miner. Bare i Laos finnes det fortsatt 80 millioner klasebomber. I Vietnam er det fremdeles 40 miner per innbygger. – Men det er også håp. Etter at vi i mange år har jobbet i Jordan, med støtte blant annet fra den japanske regjeringen, er Jordan er i ferd med å bli første land i Midtøsten fri for miner. Det vil skje i 2012, sa Thoresen.

Les hele reportasjen fra UNI-kongressens markering mot klasevåpen

11.11.2010
14.12.2013 12:32