ENIGE: HK-leder Trine Lise Sundnes og LO-nestleder Tor-Arne Solbakken ble enige med Samfo-direktør Torgeir Kroken i årets mellomoppgjør.

Samme lønn i Coop-butikkene

De ansatte i Coop-butikkene får den samme lønnsøkningen som andre i varehandelen. Det er klart etter årets lønnsforhandlinger mellom LO og Samfo.
15.04.2015

I dag møttes LO og arbeidsgiverforeningen Samfo i Handel og Kontors lokaler til årets mellomoppgjør. Det er lang tradisjon for at resultatet av disse forhandlingene er identisk med resultatet av forhandlingene mellom LO og Virke for resten av de ansatte i varehandelen. I dag har det blitt forhandlet for vilkårene for de ansatte i Coop-butikkene.

1,75 kroner til alle

Heller ikke i dette oppgjøret blir det gitt noe i generelt tillegg. Partene er imidlertid enige om at alle som går på landsoverenskomsten får et lavlønnstillegg på 1,75 kroner per time. Det samme beløpet legges på minstelønnssatsene. I tillegg legges det 2,50 kroner i timen på lønnstrinn 1-5, og 50 øre i timen på lønnstrinn 6.

De som er omfattet av bensinoverenskomsten mellom LO/HK og Samfo får lavlønnstillegget på 1,75 kroner.

Butikksjefene får også lønnsøkning. Partene er enige om at basislønna økes fra 390.000 kroner i året til 399.500 kroner i året.

Etter boka

HK-leder Trine Lise Sundnes har ingenting å utsette på oppgjøret.

– Dette var et oppgjør etter boka. Vi er godt fornøyd med resultatet som gir en god lavlønnsprofil, og som sørger for at ansatte i varehandelen har den samme lønna uavhengig av hvilken arbeidsgiverorganisasjon bedriften er medlem i, sier hun til HK-Nytt.

15.04.2015