KLARE FOR FORHANDLINGER: LOs nestleder Peggy Hessen Følsvik leder an i forhandlingene med Virke.

LO og Virke har startet lønnsoppgjøret: Uvisst om butikkansatte får samme lønnstillegg som industriarbeiderne

Virke og LO går for 3,2 prosent lønnsvekst, men vil diskutere størrelsen på lønnstilleggene.
03.04.2019

Klokka 12 i dag, onsdag, møttes LO og arbeidsgiverorganisasjonen Virke til årets lønnsoppgjør. Peggy Hessen Følsvik, nestleder i LO, er forhandlingsleder på vegne av HK, Norsk Transportarbeiderforbund (NTF) og fem andre LO-forbund som har tariffavtaler med Virke.

– Jeg forventer at vi skal få til et oppgjør i tråd med føringene som er lagt i oppgjøret mellom LO og NHO, sier hun til HK-Nytt før partene setter i gang.

LESTE DU DENNE? Kristine har tre deltidsjobber for å få endene til å møtes

Ingen kopi

Mandag ble LO og NHO enige om at lønnsveksten skal ligge på 3,2 prosent. Arbeidstakere som er omfattet av LO og NHOs tariffavtaler fikk et generelt tillegg på 2,50 kroner i timen, snaue 5.000 kroner, og et lavlønnstillegg på 2 kroner i timen, snaue 4.000 kroner. Følsvik tror resultatet av forhandlingene mellom LO og Virke kan bli annerledes.

– Dette er et litt spesielt område, siden det allerede er gitt store garantilønnstillegg fra 1. februar. Det er ikke mulig med en direkte kopi av LO-NHO-oppgjøret, sier hun til HK-Nytt.

Har allerede fått lønnstillegg

Både HK og NTF har såkalte garantilønnsordninger i flere av sine tariffavtaler. I år er det allerede klart at de ga lønnstillegg på 5,80 kroner i timen, 11.300 kroner i året til butikkansatte og 8,15 kroner i timen, snaue 16.000 kroner i året til lageransatte fra 1. februar. Virke mener disse tilleggene skal regnes med i det ordinære lønnsoppgjøret.

– Vi forventer at resultatet vil ligge i innenfor frontfagets rammer, men vi vil vurdere vår egen innretning og profil. Garantilønnssatsene regnes inn, og påvirker handlingsrommet, sier Bård Westbye, Virkes forhandlingsleder.

FØLG HK-NYTT PÅ FACEBOOK

Lavlønnstillegg til butikkansatte?

I LO/NHO-oppgjøret ble det enighet om et lavlønnstillegg på to kroner i timen. Det gis til arbeidstakere som er omfattet av tariffavtaler med et lønnsnivå som ligger under 90 prosent av gjennomsnittlig industriarbeiderlønn. Den største tariffavtalen mellom LO og Virke er landsoverenskomsten som gjelder for ansatte i butikk og lager. I fjor ble det ikke gitt lavlønnstillegg til de som har denne tariffavtalen. Det er fordi gjennomsnittslønna for ansatte på denne tariffavtalen er høyere enn 90 prosent av gjennomsnittlig industriarbeiderlønn. Også i år ligger lønna i landsoverenskomsten over denne grensa, opplyser Peggy Hessen Følsvik. Likevel vil hun ikke svare på om denne gruppa vil få lavlønnstillegg i år.

– Det vil jeg ikke spekulere i. Løsningen får vise seg når vi er ferdig forhandlet, sier hun til HK-Nytt.

Heller ikke Westbye vil svare på spørsmål om lavlønnstillegget før forhandlingene er ferdige.

• MELD DEG PÅ NYHETSBREV FRA HK-NYTT

Artikkelen fortsetter under bildet.

DEBUTERER: Bård Westbye leder Virkes forhandlingsdelegasjon. Han håper på at de klarer å bli enige med LO uten å gå til mekling.

Tror på enighet torsdag

Følsvik håper partene vil komme til enighet i løpet av disse to dagene, og at de slipper å gå til mekling, slik LO og NHO gjorde.

– Jeg håper det, men tar det ikke for gitt. Vi burde klare å komme i havn uten mekling, sier Følsvik.

Hun minner om at dette er et mellomoppgjør hvor det bare forhandles om lønn, og peker på at LO og Virke aldri har sendt et slikt oppgjør til mekling før.

Virkes forhandlingsleder forventer også at partene kommer til enighet i løpet av de to dagene som er satt av til forhandlingene.

LES OGSÅ: I disse butikkjedene får de ansatte pensjon fra første krone

LO-Virke-oppgjøret:

• Virke og LO forhandler om lønn 3. og 4. april

• Forhandlingene omfatter 19 tariffavtaler og nær 20.000 LO-medlemmer.

• HK er det største forbundet på dette området, og er med i forhandlingene. Det er også Norsk Transportarbeiderforbund, El og IT-forbundet, Fagforbundet, Fellesforbundet, Norsk Arbeidsmandsforbund og Norsk Tjenestemannslag.

• Dette er et mellomoppgjør, som bare handler om lønn

03.04.2019

LO-Virke-oppgjøret:

• Virke og LO forhandler om lønn 3. og 4. april

• Forhandlingene omfatter 19 tariffavtaler og nær 20.000 LO-medlemmer.

• Dette er et mellomoppgjør, som bare handler om lønn