Streikeklare Regus-ansatte

HK-medlemmene ved Regus Business Centre Norge AS vil ha tariffavtale. I morgen møter forbundet selskapet til mekling. Om det ikke fører fram, blir det streik fra onsdag.
15.03.2010
16.12.2013 12:49

Allerede i september krevde Handel og Kontor opprettelse av tariffavtale med Regus. Bedriften, som har tre filialer i Oslo, har imidlertid ikke undertegnet avtalen, men sendt kravet videre til selskapets HR-direktør for regionen Europa, Midt-Østen og Afrika. Han holder til i Paris. HR-direktøren skal ha fått avtalen oversatt til engelsk. Etter å ha gjennomgått den, har han takket nei til tariffavtalen:

«Jeg må informere deg om at jeg på dette stadium ikke har til hensikt å signere avtalen, siden vi driver en liten forretning i Norge (bare et dusin ansatte), hvor vi behandler våre ansatte meget bra og ser derfor ingen grunn til å involvere ditt fagforbund», skriver HR-direktøren i en e-post til Handel og Kontor.

Optimist

Regionsekretær Jens Knapstad i HK region Øst, som har ført tariffkravet i pennen, lar seg imidlertid ikke avfeie med det. I morgen møter han Regus’ HR-direktør til mekling. Om ikke avtalen blir undertegnet, går HK-medlemmene ut i streik fra onsdag morgen.

– Mitt inntrykk er at denne personalsjefen ikke har særlig forståelse for spillereglene i norsk arbeidsliv. Men han har vært imøtekommende nok, og jeg regner med at avtalen blir undertegnet i morgen. Arbeidsgivere som er litt motvillig gjør gjerne det når vi kommer så langt som til mekling og møtes ansikt til ansikt, sier han til HK-Nytt.

Klare til streik

Knapstad understreker at HK-medlemmene i Regus er klare til å legge ned arbeidet dersom arbeidsgiveren ikke inngår avtale. For dem er det viktig å få mer innflytelse på arbeidsplassen.

– Regus har nok en forkjærlighet for makro-management. Den lokale ledelsen i Norge har få fullmakter, og selv små avgjørelser må tas av ledere i andre land. Det sliter HK-medlemmene en del med. Dessuten vil de gjerne ha mulighet til innflytelse over lønnsfastsettelsen, sier regionsekretæren.

Regus er et multinasjonalt selskap som driver utleie av blant annet fullt utstyrte kontorer.

15.03.2010
16.12.2013 12:49