Streik ved Forbo flooring

De åtte HK-medlemmene ved Forbo flooring i Asker går ut i streik i morgen tidlig. Arbeidsgiveren har ikke innfridd kravet om tariffavtale.
24.04.2013
16.12.2013 22:31

Klokka åtte i morgen tidlig legger de ansatte ved Forbo flooring ned arbeidet og trekker i streikevester. Årsaken er at arbeidsgiveren ikke har undertegnet tariffavtalen med Handel og Kontor. Forbundet sendte krav om en slik avtale allerede i desember, etter at de ansatte organiserte seg et par måneder tidligere.

Mekling uten resultat

I forrige uke møttes HK og ledelsen i salgs- og engrosselskapet til mekling. Møtet ble imidlertid hevet uten resultat. Forbo flooring fikk i stedet frist til i dag klokka 15.00. til å avklare med sine sveitsiske eiere om de kunne undertegne tariffavtalen. Da fristen utløp. Lå det ingen avtale på bordet.

– Jeg synes det er skuffende at arbeidsgiveren lar det gå så langt som dette. Vi stiller ingen urimelige krav. Det er ingen grunn til at bedriften skal si nei til tariffavtale, sier Jens Knapstad, regionsekretær i HK.

Bedre lønn

Dermed blir det streik fra i morgen tidlig.

– Jeg synes det er trist at bedriften vil utsette seg for dette, det er helt hårreisende, mener Inger Sten, en av de ansatte i bedriften.

Hun er ikke overrasket over at det blir streik, men forstår ikke hvorfor.

– De har ikke begrunnet hvorfor de sier nei til tariffavtale, sier hun.

De åtte HK-medlemmene er klare til å streike.

– Det viktigste er å få en lønnsutvikling som i resten av samfunnet. Nå henger vi ikke med, prisene går opp, og det gjør ikke lønna vår, sier Inger Sten til HK-Nytt.

HK-Nytt har vært i kontakt med daglig leder Morten Aarhus i Forbo flooring. Han ville ikke svare på våre spørsmål, men sendte oss videre til styreleder Lars Ivar Norén. Så langt har HK-Nytt ikke lyktes i å komme i kontakt med ham.

24.04.2013
16.12.2013 22:31