Kartharina Dahle Håkonsen

Vi trenger ingen Trine-kommuner

Linda Hofstad Helleland har "en liten plan" for søndagsåpne butikker. Saken kan fint ryddes unna nå før jul, sa hun. Erna innrømmer samme dag at det ikke er flertall for full liberalisering, men lover like fullt at det blir mer søndagsåpent.
18.12.2015

TRINE LISE SUNDNES

Forbundsleder i Handel og Kontor

Det er mange luker som skal åpnes før jul. Men enkelte luker bør kanskje ikke åpnes i det hele tatt. Samarbeidspartiene KrF og Venstre bør finne sammen og begrave forslaget om søndagsåpent en gang for alle.

Da regjeringen sendte ut høringsforslaget om søndagsåpent før sommeren kom det inn nesten 7.000 svar. De fleste var imot. Nå bedriver vår nye kulturminister svogerforskning: "Jeg ser ikke mange fakkeltog mot søndagsåpne butikker" uttalte Helleland da hun tiltrådte som statsråd. Men det har ikke vært et folkekrav heller! Å bygge politikk på løse observasjoner er sjeldent en god ide.

Helleland har oppfattet at regjeringens forslag om søndagsåpne butikker høstet en av tidenes største høringsstormer. Det er bra. Men det gjorde også Trine Skei Grande, da hun før valget foreslo en ordning der den enkelte kommune selv kan bestemme om de er turistkommune. Det var et forsøk på å komme folk i møte.

Nå kan det se ut til at både Helleland og Solberg snuser på Venstres forslag. Problemet med denne modellen, er at vi risikerer Trine-kommuner med ulike regler i ulike kommuner. Dette vil være første skritt mot full liberalisering.

Statsråden har muligens behov for å vise handlekraft. Det kan også samarbeidspartiene KrF og Venstre gjøre. Å begrave forslaget om søndagsåpent en gang for alle er handlekraft. For det er heller ingen som ønsker seg Venstres Trine-kommuner, ikke jeg og forhåpentligvis heller ikke Trine Skei Grande.

18.12.2015