Ayat viser flyktningene vei

For flyktningassistent Ayat Sanajra er det en vanlig dag på jobben. For familien Sido er det den første dagen i deres nye liv.
27.02.2017

martin.slordal@lomedia.no

Velkommen til Norge!

Ayat Sanajra, i grønn t-skjorte fra Norsk Folkehjelp hjelper den syriske familien som nettopp har ankommet Gardermoen. Hana, Murad, Laila, Suliman og Hasan Sido lar seg trygt lede gjennom flyplassen en formiddag i februar. Ayat snakker arabisk og sørger for at de fem får et trygt og godt møte med sitt nye hjemland. Familien Sido skal videre med fly til Bergen og så til kommunen de skal bosettes i, senere på dagen. Moren Laila forteller at flyturen fra Istanbul til Oslo var deres første flytur noensinne. Hjertet slo ekstra fort der oppe i lufta. Og hun er fremdeles spent på hva som venter henne her i Norge.

Solidaritet i praksis

Ayat Sanajra jobber i mottakstjenesten på Gardermoen, en tjeneste Norsk Folkehjelp har drevet siden 1994. Oppdraget er gitt på anbud av Utlendingsdirektoratet. Ayat og åtte andre flyktningassistenters jobb er å lose nyankomne kvoteflyktninger gjennom flyplassens mange stopp-punkter. De er med gjennom passkontroll, til politiet når flyktningene avgir fingeravtrykk, de passer på at riktige papirer er tilgjengelige, og sørger for mat og drikke. Kort sagt bistår flyktningassistentene med alle praktiske utfordringer som dukker opp underveis.

En flyktningassistent må kunne tilpasse seg ulike situasjoner og ulike folk på kort tid. Ingen dag på jobben er lik, forteller prosjektleder Andrea Ramirez Stangeland i Norsk Folkehjelp, som også bistår familien Sido. Noen dager kommer det mange familier med samme fly, andre dager kommer det en familie, som i dag.

Slitne, men lettet

Det er snart fem år siden den syriske familien flyktet fra Aleppo i Syria. Nå er hjembyen deres bombet sønder og sammen. Hasan, Laila, sønnene Suliman og Murad og datteren Hana sier de er heldige som kom seg ut og over grensa til Tyrkia. De siste tre årene har de bodd i en flyktningleir i utkanten av Istanbul. Her har de ventet på sin videre skjebne. Både Hasan og Laila har søsken som har flyktet til Norge før dem. Hasan har to brødre her, Laila har tre søstre i Bergensområdet. Søstrene har beskrevet Bergen som en fin by, men med nye regn. Laila har ikke sett søstrene sine på snart fire år. HK-Nytt spør hvordan det blir å møte dem igjen. Laila klarer ikke å svare på det, hun begynner å gråte.

Inne hos politiet avlegger familien fingeravtrykk. Fingeravtrykkene skal stemme overens med dem de avla før de dro fra Tyrkia. Familiemedlemmene er lettet, men slitne. De har ikke sovet på to døgn.

Var selv flyktning

Ayat kjøper pizza og cola til alle sammen. Det smaker godt med en matbit nå. Ayat forteller at hun selv kom til Norge som flyktning fra Palestina. Hun bodde på asylmottak i tre og et halvt år mens hun ventet på oppholdstillatelse. I dag har hun norsk statsborgerskap. Ayat synes tiden på asylmottak var lærerik. Der møtte hun folk fra mange forskjellige land og med ulik bakgrunn. Det kommer godt med i jobben som flyktningassistent, mener hun. Det er ett råd Ayat gir til alle flyktninger hun møter gjennom jobben.

– Lær dere norsk. Da forstår du bedre lover og regler, og hvordan samfunnet fungerer, sier hun.

Martin Guttormsen Slørdal

Kollega Andrea forteller at de aller fleste kvoteflyktningene som kommer til Norge, er syrere. I fjor kom det, for første gang på lenge, like mange kvoteflyktninger som asylsøkere hit til landet. I 2015 vedtok Stortinget at Norge skal ta imot 8.000 kvoteflyktninger fram til og med 2017. Andrea mener det er plass til langt flere, og hun håper høstens budsjettforhandlinger vil munne ut i et høyere antall for de kommende tre årene.

– Det er flere flyktninger i Europa enn noen gang, understreker hun.

Livets lotteri

Kvoteflyktninger er flyktninger som er registrert hos FNs høykommissær for flyktninger (UNHCR). De kan ikke reise tilbake til landet de flyktet fra, eller integreres i landet de flyktet til, men søkes overført til andre land. Det er Utlendingsdirektoratet som velger hvilke flyktninger som får komme til Norge. De intervjuer folk og sjekker blant annet identitet og behovet for beskyttelse. Opplysninger som kommer fram avgjør hvem som får slippe igjennom nåløyet.

– Reisen hit er ordnet på forhånd, de som kommer har oppholdstillatelse og bostedskommunen er bestemt, sier Andrea.

Hun mener at det å komme til Norge som kvoteflyktning er den absolutt tryggeste måten å ankomme et nytt land på.

Murad løfter den siste kofferten av båndet. 46 kilo bagasje er det de eier og har. Resten er revet bort i krigens brutale herjinger i Syria.

Siste etappe

Ved gate A12 venter familien Sido på flyet som skal ta dem over fjellet og til en ny tilværelse. Ayat Sanajra har hjulpet familien med å sjekke inn på riktig flyavgang. Nå skal hun følge dem de siste meterne inn og hjelpe dem med å finne riktige seter.

Den syriske familien ser spente ut. Hvordan blir framtida nå? Laila er glad for at flyturen bare tar 45 minutter. Murad fikler med mobilen og viser fram bilder av tegninger han har laget i Tyrkia. Faren kaller ham for Picasso. Sønnen Suliman ser ut mot flyet. Han peker på en tralle som står ved siden av. Der ligger koffertene deres.

På Flesland i Bergen skal en representant fra kommunen de har blitt bosatt i, møte dem. Kanskje søstrene til Laila også står der. Hun håper det.

27.02.2017